Autobedrijf Peter Janssen

Nieuws

september 2022


HYUNDAI IONIQ 6 KOMT EERST ALS FIRST EDITION23-09-2022

NOG EVEN GEDULD

Automerken kiezen er meer dan eens voor om nieuwe modellen eerst in een riant uitgevoerde introductieversie op de markt te brengen. Voor de elektrische Ioniq 6 bewandelt Hyundai een vergelijkbaar pad. Dit is de Hyundai Ioniq 6 First Edition.

Medio dit jaar stelde Hyundai het tweede model van zijn Ioniq-label voor: de Ioniq 6. De Hyundai Ioniq 6 is een lager en met name meer gestrekt model dan de Ioniq 5 die Hyundai’s EV-label introduceerde. Net als veel andere nieuwe modellen tegenwoordig debuteert ook de elektrische Hyundai Ioniq 6 op de Nederlandse markt in een speciaal introductiejasje.

Uitgebreide informatie over de Hyundai Ioniq 6 First Edition hebben we nog niet. Op meer specificaties moet je zelfs nog een maand wachten. Hyundai kondigt nu slechts de komst van de introductieversie aan en meldt dat de Ioniq 6 First Edition op 24 oktober wordt gepresenteerd. Op die dag weten we dus precies welke aandrijflijn de Ioniq 6 First Edition heeft en met welke verwennerij hij is volgestopt. Wel meldt Hyundai dat de introductieversie ‘[…] zeer compleet is uitgerust’ en leverbaar zal zijn in de kleuren Biophilic Blue Pearl, Serenity White Pearl, Nocturne Grey Pearl en Gravity Gold Matte.

Hyundai Ioniq 6

De Hyundai Ioniq 6 is 4,86 meter lang en daarmee strekt hij zich over een aanzienlijk grotere afstand uit dan de 4,63 meter lange Ioniq 5. Daarnaast is de Ioniq 6 maar liefst 14 centimeter lager dan zijn veel hoekiger vormgegeven Ioniq-broer. De elektrische sedan komt beschikbaar met een 53 kWh accu maar krijgt ook een 77,4 kWh pakket in zijn bodem. De versies met dit pakket zijn te krijgen met één of twee elektromotoren en hebben dus achter- of vierwielaandrijving. De sterkste variant is 325 pk en 605 Nm sterk en zoemt in 5,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De achterwielaangedreven versie met het grootste accupakket komt iets meer dan 610 kilometer ver op een lading.

juni 2022


HYUNDAI IONIQ 6: AANVAL OP MODEL 329-06-2022

EIGENWIJS ELEKTRISCH

Hyundai heeft een nieuwe Ioniq in de startblokken staan. De Ioniq 6 lijkt amper op de Ioniq 5 en moet onder meer de Tesla Model 3 het vuur na aan de schenen leggen. Op 14 juli wordt hij officieel onthuld, maar wij mochten in Londen vast even snuffelen aan een pre-productie-exemplaar.

Wie het autonieuws op de voet volgt, zal niet ondersteboven zijn na het zien van deze eerste beelden. De Hyundai Ioniq 6 is het uitgerijpte productiemodel van de Prophecy Concept die in maart 2020 met de afgelaste beurs van Genève zijn eerste wereldpodium aan zijn gladde neus voorbij zag gaan. Het silhouet lijkt met één potloodstreep te zijn getekend met, al zeggen ze dat bij Hyundai natuurlijk niet, de eerste Mercedes-Benz CLS in het achterhoofd. Een nep-grille zoals bij veel andere EV’s vond chief designer Simon Loasby, die ons om dit pre-productie-exemplaar heen gidst, niet nodig. “Sensoren zijn de grille van de toekomst”, zegt hij, wijzend op het gladde paneel onder de kentekenplaathouder, waar achter alle ADAS-hardware modulair wordt ingebouwd. Opmerkelijk zijn de camera’s die de plaats van buitenspiegels hebben overgenomen. De hoekige vormen vloeken nogal met de verder zo ronde en gladde auto. “Die hadden we nog van de Ioniq 5”, geeft Loasby toe. “Dat is het eerste dat ik bij de facelift ga aanpakken.” Voor wie daar niet op wil wachten komt de Ioniq 6 er ook met conventionele buitenspiegels.

De deurgrepen verzinken in de koets en de laag wegduikende achtersteven wordt gekenmerkt door een eendenstaart-spoiler en een brede lichtbalk, die is opgebouwd uit wat Loasby ‘parametric pixels’ noemt. Dat thema komt op diverse plekken terug en is typisch voor de Ioniq 6, vertelt Loasby. Als je het ooit op een andere auto ziet, dan hebben ze het van ons gejat.” Maar zelf bedacht heeft hij het evenmin, geeft hij later toe: “Het idee komt van Minecraft.”

Dat er verder weinig verband lijkt met de Ioniq 5 is volgens Loasby bewust: “De Ioniq-range wordt een schaakspel. Elk stuk ziet er heel anders uit, maar toch zie je dat ze bij elkaar horen.” En ja, ook wij vragen ons dan af welk stuk de 6 is. “De loper”, antwoordt Loasby. “De Ioniq 5 is onze toren en de Ioniq 7, een SUV die in 2024 komt, is met zijn 315 cm wielbasis de koning.” De Ioniq 6 heeft met 295 cm evenmin een wielbasis om zich voor te schamen en dat betekent behalve een gestrekte aanblik ook veel binnenruimte. De beenruimte achterin is riant, de hoofdruimte daarentegen houdt door toedoen van de coupé-achtige daklijn niet echt over.

Het interieur is minstens zo progressief als de koets. De meeste zaken spelen zich af op het brede scherm en met behulp van knoppen op het stuur. Opmerkelijk is dat een logo daar ontbreekt. “Waarom hebben stuurwielen altijd een logo in het midden?”, vraagt Loasby retorisch. In plaats daarvan zitten er in de Ioniq 6 vier – daar heb je ze weer – parametrische pixels. Via licht- en kleureffecten brengen die boodschappen over en wie morsecode beheerst (vier korte piepjes staan voor de letter H), heeft wellicht door dat het toch nog een beetje een logo is.

Geheel volgens de laatste trends gebruikt Hyundai de nodige ecologisch correcte materialen. De lak is bio, de vloerbedekking was in een vorig leven visnet en de zwarte pigmenten aan de buitenkant zijn gerecyclede autobanden. Belangrijker zijn de aandrijflijnen en de prestaties. Helaas moeten we je die nog even schuldig blijven. De officiële onthulling staat gepland voor 14 juli en dan vertellen we je daarover ook alles.

IONIQ 5 ANWB Trekauto van het Jaar 2022!17-06-2022

IONIQ 5 uitgeroepen tot ANWB Trekauto van het Jaar 2022!

  • Onderscheiding gaat voor het eerst naar een volledig elektrische auto
  • Jury prijst IONIQ 5 om geweldige rijeigenschappen en slimme snufjes voor (caravan)kampeerders
  • ANWB KampeerKampioen: De IONIQ 5 is een van de beste trekauto’s die we ooit hebben gereden

16 juni 2022 – De IONIQ 5 is uitgeroepen tot ANWB Trekauto van het Jaar 2022. Een primeur, want het is voor het eerst dat een volledig elektrische auto deze onderscheiding ontvangt. De IONIQ 5 neemt het stokje over van de Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid die vorig jaar werd gekroond tot beste caravantrekker van Nederland.

De batterij-elektrische IONIQ 5 nam het in de verkiezing Trekauto van het Jaar 2022 op tegen de Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid, de Volvo XC40 Recharge Pure Electric, de Lynk & Co 01, de Peugeot 308 Hybrid 225 en de SsangYong Korando e-Motion. Specialisten van de KampeerKampioen en ANWB Experts selecteerden de zes finalisten. Gelet werd onder meer op technische innovatie, belang voor de markt, toegestaan trekgewicht (minimaal 1.350 kg op basis van het ANWB trekautoadvies) en prijsstelling (uitgaande van de basisuitvoering).

Volgens de jury van de verkiezing Trekauto van het Jaar 2022 dankt de IONIQ 5 zijn overwinning vooral aan zijn geweldige rijeigenschappen en slimme snufjes voor (caravan)kampeerders. Daarmee doelt de keuzecommissie onder meer op de Vehicle to Load-technologie (V2L) waarmee de elektrische Hyundai stroom kan leveren, bijvoorbeeld om in de vrije natuur te kamperen. De IONIQ 5 kan 220 volt leveren aan de caravan.

Met de IONIQ 5 kunnen óók caravankampeerders prima elektrisch rijden, oordeelt de jury. Zelfs de gewichtscategorie van je aanhanger is in te stellen, daarop wordt het verwachte rijbereik al voor de rit aangepast. Zo kun je al ruim van tevoren de volgende laadstop inplannen. Door de lage, brede bouw en het gunstige zwaartepunt is de stabiliteit onovertroffen. Omdat de IONIQ 5 geschikt is voor supersnelladen via een DC-lader, is de accu in no-time weer vol. Dat maakt de stap van traditionele naar moderne aandrijftechniek voor caravantrekkers een stuk kleiner.

Eerder dit jaar maakte ANWB KampeerKampioen, het magazine van ANWB Kamperen, al een uitgebreide rijimpressie van de IONIQ 5 met caravan. Enkele citaten uit het artikel: Zowel in prestaties, gebruiksgemak als comfort is de IONIQ 5 een van de beste trekauto’s die we ooit hebben gereden. […] In de boordcomputer kun je instellen welk soort aanhanger je trekt, het verwachte rijbereik wordt daarop aangepast. Dat is een slimme stap. […] Waren eerder gereden accuauto’s vooral elektrische auto’s die ‘toevallig’ een caravan mogen trekken, de IONIQ 5 lijkt speciaal ontwikkeld te zijn voor deze taak. […] Ook in het rijden is de IONIQ 5 een geweldige trekauto. Door het lage zwaartepunt ligt hij als een blok op de weg. […] Zelden konden we zó relaxed achter het stuur zitten als tijdens deze rit. […] De hellingproef deed hij met het grootste gemak.

De IONIQ 5 is het allereerste model van het nieuwe line-up-merk van Hyundai, IONIQ, dat zich exclusief richt op 100 procent elektrische auto’s. De IONIQ 5 is verkrijgbaar met keuze uit twee batterijpakketten en achterwiel- of vierwielaandrijving. In totaal zijn er vier uitvoeringen: Style, Connect, Connect+ en Lounge. In de standaarduitvoering Style is de IONIQ 5 (met 58 kWh-batterij) al zeer rijk uitgerust.

De IONIQ 5 maakt gebruik van het Electric-Global Modular Platform (e-GMP) dat speciaal is ontwikkeld voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) zoals de IONIQ 5. Het biedt grote voordelen op het gebied van prestaties, veiligheid en ruimte. Dankzij het 800V-systeem laadt de IONIQ 5 ultrasnel op. Binnen vijf minuten is zijn rijbereik vergroot met 100 km.

Dankzij zijn bijzondere retro-design, slimme technologieën en opwindende prestaties werd de IONIQ 5 eerder dit jaar uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2022. Een onafhankelijke internationale jury van 102 experts uit 33 landen wees de elektrische Hyundai tijdens de uitreiking van de World Car Awards op de New York International Auto Show (NYIAS) aan als de grote winnaar.

Onlangs kreeg de IONIQ 5 een update met een nieuw batterijpakket van 77,4 kWh en upgrades op het gebied van comfort en gebruiksgemak, zoals digitale binnen- en buitenspiegels. Voor nog betere laadprestaties is de IONIQ 5 uitgerust met preconditioning van de batterij. Dat zorgt ervoor dat de batterijtemperatuur tijdens het rijden automatisch wordt aangepast om, eenmaal bij een laadpunt aangekomen, optimale laadomstandigheden te kunnen garanderen – ook onder koude weersomstandigheden.

De jury van de verkiezing Trekauto van het Jaar 2022 bestaat uit: Glenn Bronckers (AutoNiveau), Paul Cnossen (ANWB KampeerKampioen), Mickel van Erp (ANWB Experts), Ruud Wenting (juryvoorzitter ANWB KampeerKampioen), Harm Zeven (ANWB Experts) en twee lezers van ANWB KampeerKampioen.

Het volledige verslag van de Trekauto van het Jaar-verkiezing is te lezen in ANWB KampeerKampioen nr. 7. Dit ANWB-magazine is het grootste reis- en vrijetijdsmagazine van Nederland.

Hyundai TUCSON uitgeroepen tot ANWB Trekauto van het Jaar 202118-06-2021
  • Voor het eerst alleen hybride-aangedreven auto’s in finale verkiezing ANWB Kamperen
  • Jury prijst nieuwe TUCSON om sterke hybride-aandrijflijn, goede weggedrag en rijke uitrusting
  • ANWB KampeerKampioen: ‘Het onderstel heeft de juiste karakteristieken voor een caravantrekker’

17 juni 2021 – De Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid is door ANWB Kamperen uitgeroepen tot Trekauto van het Jaar. De gloednieuwe SUV, sinds begin dit jaar op de markt, maakt volgens de jury vooral indruk met zijn sterke hybride-aandrijflijn, goede weggedrag en rijke uitrusting.

Jaarlijks kiest ANWB Kamperen de beste caravantrekker van Nederland. Uit een groot aantal nieuwkomers wees de jury na uitgebreid testen de Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid aan als winnaar. Het was voor het eerst dat alleen hybride-aangedreven auto’s – hybride, mild hybride en plug-in hybride – tot de finale waren doorgedrongen. De andere finalisten waren de Ford Kuga 2.5 PHEV en de SEAT Leon 1.5 eTSI.

De Hyundai TUCSON Hybrid heeft een nieuwe 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor, een 44,2 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij en een zestrapsautomaat. De hybride-aandrijflijn schakelt naadloos over van de benzinemotor naar de elektromotor en terug – soms zijn beide ook tegelijk actief.

Het gecombineerd vermogen van de Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid bedraagt 169 kW (230 pk), met een maximumkoppel van 350 Nm. Met zijn maximale aanhangwagengewicht van 1.650 kilogram en kogeldruk van 100 kg levert dat, in combinatie met een goede belading van de caravan, een stabiele combinatie en veilig weggedrag op.

Eerder dit jaar maakte ANWB KampeerKampioen, het magazine van ANWB Kamperen, al een uitgebreide rijimpressie van de Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid met caravan. Enkele citaten uit het artikel: Onze rit met de TUCSON ging voor een flink deel door de heuvels en dalen van de Posbank. De auto trekt de hellingen met het grootste gemak. […] De Hill Descent Control doet zijn werk vlekkeloos, bij een zeer steile helling naar beneden houdt hij de snelheid goed vast, zonder dat de bestuurder het rempedaal hoeft in te drukken. […] Het ESP-systeem heeft standaard een trailerfunctie, de verlichtingscheck controleert ook de lampen van de caravan. […] De techniek van de TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid is zeer verfijnd, het onderstel heeft de juiste karakteristieken voor een caravantrekker.

‘Zeker voor de Nederlandse markt is de overwinning van de TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid een opsteker van jewelste’, aldus Tjalling Hollander, Managing Director van Hyundai Nederland. ‘Op het Europese vasteland telt Nederland de meeste caravans per hoofd van de bevolking en je ziet dat caravankamperen sterk groeit in populariteit. We zijn ervan overtuigd dat de Hyundai TUCSON zeker bijdraagt aan het kampeerplezier.’

Ook juryvoorzitter Ruud Wenting, kampeerspecialist bij ANWB KampeerKampioen, is enthousiast over de Hyundai TUCSON: ‘Alle finalisten hebben een ijzersterke indruk achtergelaten. Het totaalaanbod van de TUCSON bleek uiteindelijk het meest ideaal. De zeer krachtige aandrijving, waarbij de verbrandingsmotor en elektromotor elkaar feilloos aanvullen en zelfs versterken, presteert grandioos onder alle rijomstandigheden met een caravan aan de haak. Daarnaast levert het camerasysteem dat de dode hoek in de gaten houdt een belangrijke bijdrage aan de veiligheid tijdens het rijden met de caravan. Prima comfort en een riante binnenruimte completeren de zeer positieve beoordeling van de Hyundai TUCSON als trekauto.’

Bovendien is de Hyundai TUCSON een van de veiligste auto’s in zijn klasse, met een uitgebreide reeks bestuurdersassistentiesystemen en veiligheidsvoorzieningen. Zoals Remote Smart Parking Assist (RSPA), waarmee de auto zelfstandig kan parkeren in lastige parkeerplekken. Highway Driving Assist (HDA, alleen in combinatie met automaat) houdt de auto binnen de lijnen van de rijstrook en past indien nodig de snelheid aan de maximaal toegestane snelheid en op naderende bochten aan op basis van data in het navigatiesysteem.

Hyundai levert de nieuwe TUCSON met het grootste aanbod geëlektrificeerde aandrijflijnen in het SUV-segment. Hij is er behalve als Hybrid ook als Mild Hybrid en Plug-in Hybrid. Die laatste versie staat sinds kort ook in de showroom en is voorzien van een 7,2 kW-lader waarmee hij is op te laden aan openbare laadstations en een wallbox thuis. Zijn elektrische actieradius bedraagt tot wel 56 km (volgens WLTP). Dankzij zijn trekgewicht van 1.350 kg behoort ook de Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid tot de beste caravantrekkers in zijn klasse.

De Hyundai TUCSON 1.6 T-GDI Hybrid is er vanaf € 37.995 (i-Motion-uitvoering). De prijzen van de TUCSON 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid beginnen bij € 42.995 (Comfort-uitvoering).

De jury van de verkiezing Trekauto van het Jaar 2021 bestaat uit: Ruud Wenting (kampeerspecialist KampeerKampioen, voorzitter), Harm Zeven (autospecialist ANWB Experts), Frank Buma (ANWB Auto), Glenn Bronckers (Innovam), Patrick Verhoeven (Kampeerspecialist) en Paul Cnossen (medewerker ANWB KampeerKampioen, projectcoördinator).

Het volledige verslag van de Trekauto van het Jaar-verkiezing is te lezen in ANWB KampeerKampioen nr. 7 die vandaag verschijnt. Dit ANWB-magazine is met een maandelijks bereik van 360.000 lezers het grootste reis- en vrijetijdsblad van Nederland. De bijbehorende socialmediakanalen trekken maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers.

april 2021


ALLE PRIJZEN ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ 5 BEKEND23-04-2021

Hyundai heeft de prijzen van de reguliere versies van de elektrische Ioniq 5 vrijgegeven. Hij was er al als bijna 59 mille kostende Project 45-introductietrim, maar is dankzij de komst van de normale uitvoeringen een stuk goedkoper geworden. Deze zomer staat de Hyundai Ioniq 5 bij de Nederlandse dealers.

De vanafprijs van de elektrische Hyundai IONIQ 5

bedraagt € 43.500. Voor dat geld krijg je de Ioniq 5 met 58 kWh accupakket en een 170 pk en 350 Nm elektromotor op de achteras. Dit bedrag is voor de Style-uitvoering. Hyundai levert de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 58 kWh accu ook als Connect, Connect + en Lounge. Zijn actieradius bedraagt 384 kilometer en wie daar lak aan heeft, jaagt de basisversie al in 8,5 tellen naar de 100 km/h.

Hyundai levert de Ioniq 5 ook met een grotere 73 kWh accu. Deze versie is zowel met achter- als vierwielaandrijving te krijgen. De achterwielaangedreven variant is in dit geval 217 pk en 350 Nm sterk, goed voor een 0-100-sprint in 7,4 seconden. De achterwielaangedreven Ioniq 5 met 73 kWh accu heeft als Style een vanafprijs van € 46.500. De actieradius bedraagt 481 kilometer. De versie met vierwielaandrijving is 305 pk en 605 Nm sterk en lanceert zich in 5,2 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De vierwielaandrijver schopt het tot 460 elektrische kilometers en is leverbaar vanaf uitrustingsniveau Connect en kost dan € 54.500. Alle Ioniqs 5 hebben een topsnelheid van 185 km/h.

Elke Ioniq 5 kan overweg met 400V- en 800V laadstructuren en is aan een 350 kW-lader in 18 minuten van 10 tot 80 procent vol te laden met stroom. De 58 kWh-versies mogen geremd tot 750 kilo trekken, de 73 kWh-uitvoeringen schoppen het tot liefst 1.600 kilo.

Uitrusting

De uitrusting van de instapuitvoering Style omvat een 11 kW 3-fase boordlader, een 12,3-inch infotainmentsysteem, 19-inch lichtmetaal, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera en zelfs Highway Divig Assist. De Connect-uitvoering voegt hier onder meer een uitgebreid audiosysteem van Bose met 7 luidsprekers aan toe. Ook behoren elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen samen met een verschuifbare middenconsole en de V2L-technologie waarmee je andere apparaten kunt opladen tot de uitrusting. De Connect+ heeft onder meer het uitgebreide head-up display dat van augmented reality-techniek gebruikmaakt, lederen bekleding, sfeerverlichting, een warmtepomp, zonwering achter en batterijverwarming als extraatjes.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

De Lounge is de absolute topversie. Die heeft Blind-spot View Monitor, fraaier afgewerkte deurbekleding, in de koets verzonken portiergrepen, chroomkleurige raamomlijsting, elektrisch verstelbare én verwarmbare zetels achterin, Remote Smart Parking Assist en geventileerde voorstoelen met geheugenfunctie. Ook de opvallende led-pixelverlichting rondom hoort bij deze uitvoering.

HYUNDAI KONA N KRIJGT 280 PK09-04-2021

Hyundai werkt aan een sportieve N-versie van de Kona, waarvan nu het vermogen bekend is. Dat de Kona N geen kinderachtige auto zou worden, was al evident. Dat de hete cross-over doodleuk 280 pk krijgt, is bijzonder!

Hyundai geeft meer informatie vrij over de op stapel staande Kona N. Dit wordt het absolute topmodel van de Kona, die een bijzonder plekje in autoland opeist. De relatief compacte cross-over krijgt namelijk een 2.0 T-GDI viercilinder onder de kap, een geblazen benzinemotor die maar liefst 280 pk naar de voorwielen stuurt.

Dat is best een boel. Grote broer Hyundai i30 heeft namelijk twee N-versies met een 2.0 onder de kap, een 250 pk sterke uitvoering en de variant met het N Performance Package die het tot 280 pk en 392 Nm schopt. Het is opvallend dat Hyundai direct de krachtigste variant van de 2.0 T-GDI in de neus van de kleinere Kona N lepelt. De sterkste i30 N sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. De Kona N zal zeker op de 0-100-sprint niet onderdoen voor de i30 N.

Spyshots Hyundai Kona N

Hoewel de i30’s N naast met een handgeschakelde zesbak ook met een achttraps automaat met dubbele koppeling verkirijgbaar zijn, komt de Kona N alleen in combinatie met die achttraps automaat. Die N DCT-gedoopte transmissie heeft drie standen: N Grin Shift, waarin je 20 seconden het maximale motorvermogen tot je beschikking krijgt, N Power Shift waarbij de automaat sneller opschakelt en N Track Sense Shift waarbij de boel is afgesteld om op circuits zo hard mogelijk te kunnen boenderen.

De Hyundai Kona N nestelt zich met zijn 280 pk en 392 Nm op papier iets onder de 300 pk en 400 Nm sterke Audi SQ2 en Volkswagen T-Roc R. Wel is de Koreaan fors sterker dan de 200 pk sterke Ford Puma ST. Hyundai komt binnenkort met meer informatie. Hyundai Nederland zegt helaas nog niet te weten of de Kona N ook in Europa verkocht gaat worden. Mocht-ie niet komen, dan is de Kona N niet de enige N-knaller van Hyundai die niet in Nederland op de markt komt. Van de hier niet leverbare Veloster bestaat immers ook een N-variant…..

maart 2021


HYUNDAI LAAT KONA N ZIEN10-03-2021

De Hyundai Kona ging vorig jaar onder het mes, maar het Kona-nieuws is daarmee nog lang niet klaar. Hyundai komt namelijk met een heftige Kona N, een sportieve versie waar het merk nu nieuw beeldmateriaal van vrijgeeft.

Hyundai’s N-line-up omvat in Nederland de i30 N hatchback en i30 N Fastback en daar komt spoedig de reeds gepresenteerde i20 N bij. Ook de Hyundai Kona

krijgt een N-versie. Die sportieve cross-over krijgt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo, een krachtcentrale die is gekoppeld aan een achttraps DCT-automaat. Op zojuist vrijgegeven beeldmateriaal zijn al wat details van de Hyundai Kona N te zien.

Hyundai Kona N teaser

Hyundai Kona N

De Hyundai Kona N krijgt een agressief front waarbij de drie gaten tussen de led-dagrijverlichting het meest opvallen. In de grote grille eronder is sportief aandoend gaaswerk aangebracht. In de rest van de bumper nemen we tevens grotere openingen waar, onder meer direct onder de daadwerkelijke koplampen. Hyundai werkt de boel onder meer af met rode accenten, details die ook in de achterbumper terugkeren. Die achterbumper is misschien nog wel opvallender. Helemaal onderaan zit aan weerszijden van twee grote ronde stortkokers een diffuser. Op de hoeken van de bumper zitten dichte kunststof panelen die voor openingen moeten doorgaan. Bovenaan de achterzijde een min of meer uit twee delen bestaande achterspoiler met ertussen een driehoekig derde remlicht.

Hoe krachtig de turbomotor in de Kona N wordt, houdt Hyundai nog even onder de pet. In de vorig jaar vernieuwde i30 N en i30 N Fastback levert de 2.0 250 pk, al is er ook een Performance-versie van beschikbaar die het tot 280 pk schopt. Als de Kona N inderdaad 250 tot 280 pk krijgt, dan vindt de auto op de vermogensladder een plekje tussen sportieve cross-overs als de Ford Puma STen auto’s zoals de Audi SQ2 en Volkswagen T-Roc R.

Het is nog niet bekend als deze versie in Nederland gevoerd gaat worden……….

HYUNDAI BAYON IS NIEUWE COMPACTE CROSS-OVER02-03-2021

Dit is de Hyundai Bayon, een nieuwe compacte SUV-achtige die als kleiner broertje van de Kona  de concurrentie aangaat met de vele compacte cross-overs die autoland rijk is. Hij is sterk gerelateerd aan de Hyundai i20 en staat omstreeks mei bij de Nederlandse dealers.

Highlights

  • Kleinste SUV-achtige van Hyundai, stapje onder Kona
  • Sterk gerelateerd aan i20
  • Met mild-hybride aandrijflijnen
  • Omstreeks mei in Nederland

Het cross-over- en SUV-aanbod van Hyundai is bepaald niet karig te noemen. Het merk heeft de Kona, de Tucson en de Santa Fe op de menukaart staan en biedt daarnaast niet alleen de Nexo met brandstofcel aan, maar straks ook de volledig elektrische Ioniq 5. De Koreanen breiden het leveringsgamma uit met de Bayon, een naar de Franse stad Bayonne vernoemde compacte cross-over die nog een maatje kleiner is dan de Kona.Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Afmetingen en plaatsing

De Hyundai Bayon is een speciaal voor de Europese markt ontwikkelde compacte SUV-achtige die 4,18 meter lang is en een wielbasis heeft van 2,58 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is daarmee net zo groot als bij de i20 waameer de Bayon zijn basis deelt. Wel is hij zo’n 14 centimeter langer en 5 centimeter hoger dan de i20. De Kona is – sinds de facelift – 4,22 meter lang en is daarmee nipt groter dan de Bayon. De wielbasis van de Kona is met 2,6 meter een bescheiden 2 centimeter groter. Ruim is Hyundai’s nieuwste compacte cross-over in ieder geval wel. De bagageruimte heeft een inhoud van 411 liter. De i20 lust achterin 41 liter meer, maar de Bayon kan wel meer bagage vervoeren dan grote broer Kona (361 liter).

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Design

De Bayon vervult enigszins de rol van de in Nederland niet geleverde Active-versie van de vorige i20, al is de Bayon meer een SUV-achtige geworden. Wie de jongste modellen van Hyundai voor de geest haalt, weet dat het merk op designvlak een meer uitgesproken pad bewandelt dan enkele jaren geleden. Ook de Bayon oogt lekker brutaal. Met zijn aan de voorkant over twee verdiepingen uitgesmeerde verlichting is hij direct als Hyundai herkenbaar. De platte kijkers bovenin het front bevatten de led-dagrijverlichting. Een gleuf ertussen knoopt de platte verlichting optisch aan elkaar. Lager in het front zitten de daadwerkelijke ledkoplampen, die optisch overlopen in (dichte) kunststof sierdelen.

De verlichting is aan de achterkant minstens zo bijzonder. De Bayon is de enige Hyundai met enigszins verticaal georiënteerde led-achterlichten. Die hebben een boemerangindeling die door een dunne ledstrip met elkaar verbonden zijn. Onder die ledstrip zit een groot stuk glanzend zwarte kunststof die de achterruit optisch verlengt. De achteruitrijlichten zitten in de achterbumper en zilverkleurige skidplates voor en achter zorgen voor wat extra frivoliteit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de nieuweling op 15-inch stalen wielen of lichtmetaal in de maten 16- of 17-inch. De Bayon is leverbaar in negen kleuren waarvan er zeven te combineren zijn met een zwart dak.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Het interieur zorgt voor weinig verrassingen, want het dashboard is identiek aan dat van de i20. Ook hier achter het opvallend vormgegeven stuurwiel een 10,25-inch digitaal instrumentarium met ernaast een net zo groot display dat bij het infotainmentsysteem hoort, al is ook een kleiner 8-inch scherm beschikbaar voor de variant met een eenvoudiger systeem. Het binnenste wordt verder opgeleukt met sfeerverlichting, naar goed voorbeeld van de i20. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kun je smartphones en tablets draadloos opladen. Een uitgebreid audiosysteem van Bose is optioneel verkrijgbaar.

Motoren

De Bayon krijgt vertrouwde krachtbronnen. De 84 pk en 118 Nm sterke 1.2 MPi is net als bij de i20 de basismotor, een turboloze viercilinder die alleen met een handgeschakelde vijfbak wordt geleverd. Met de 1.2 MPi bereikt de Bayon in 13,5 seconden de 100 km/h en haalt -ie een topsnelheid van 165 km/h. Daarboven staat de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die zowel met handgeschakelde zesbak als met 7DCT-automaat wordt geleverd. Hij is er overigens ook met een 48V mild-hybridesysteem. In deze uitvoering wordt de gewone handgeschakelde zesbak vervangen door de iMT-zesbak die zich van de motor ontkoppelt zodra je het gaspedaal loslaat.  Een automaat is eveneens leverbaar. De Bayon haalt met beide 100 pk-motoren – met handbak – in 10,7 tellen de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 183 km/h. De versies met automaat hebben een seconde meer voor die spurt nodig en houden het bij 180 km/h voor gezien.

De krachtigste benzinemotor is de 120 pk 1.0 T-GDI, een altijd van mild-hybride techniek voorziene driecilinder die  eveneens met de iMT-zesbak en de DCT7-automaat is te bestellen. In 10,4 seconden staat een snelheid van 100 km/h op de klok. De topsnelheid ligt op 185 km/h.

De Bayon is overigens de eerste hoogpotige van Hyundai die is uitgerust met Rev Matching, waabij  het toerental van de motor bij terugschakelen zichzelf aanpast voor een vloeiende overgang.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Veiligheidssystemen

Het zit wel snor mer de beschikbare veiligheidssystemen. Lane Keeping Assist, Lane Following Assist en adaptieve cruisecontrol die is gekoppeld aan het navigatiesysteem zijn van de partij.  Daarnaast is de Bayon verkrijgbaar met een snelheidsbegrenzer die gekoppeld is aan onder meer de verkeersbordherkenning en zijn ook automatisch grootlicht, Fordward Collision Avoidance-Assist en Leading Vehicle Departure Alert leverbaar. De lijst gaat verder met systemen als actieve dodehoekdetectie, Rear Cross Traffic Avoidance Warning/Assist en Parking Collision Avoidance Assist.

De Hyundai Bayon staat later dit jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.

februari 2021


HYUNDAI BAYON WORDT VOLGENDE WEEK ONTHULD26-02-2021

Hyundai schuift weer een klein kruimeltje informatie onze kant op en maakt bekend wanneer we de nieuwe Hyundai Bayon precies kunnen verwachten.

De Hyundai Bayon werd eerder al aangekondigd, begeleid door de bijna verplichte reeks teasers. Daarop was onder meer een ontegenzeggelijk eigenwijze achterlichtpartij te zien. De Bayon wordt een cross-over in het zogenaamde B-segment, dus het SUV-broertje van de i20.

Zo’n auto heeft Hyundai op dit moment nog niet echt. De Kona komt in de buurt, maar is toch net wat groter dan alternatieven als de Kia Stonic en Nissan Juke. Daar is dus nog ruimte voor een kleiner en betaalbaarder model, vindt ook Hyundai.

De Hyundai Bayon wordt op 2 maart, dus aanstaande dinsdag, onthuld. Dat gebeurt uiteraard volledig digitaal. Om het bijzondere uiterlijk van de auto te onderstrepen trekt de marketingafdeling van het Koreaanse merk een heel blik kunstenaars open. Zij moeten de komst van de Bayon met negen kunstwerken kracht bijzetten. Er is ook een Nederlander betrokken bij dat project: Vincent de Boer.

ELEKTRISCHE HYNDAI IONIQ 5 GEPRESENTEERD23-02-2021

Dít is de Hyundai Ioniq 5, een compleet nieuw elektrisch model van Hyundai dat later dit jaar al in de Nederlandse showrooms staat. Het is een elektrische cross-over met retrodesign en veelbelovende specificaties.

Highlights

  • Eerste elektrische auto op E-GMP-platform
  • Eerste van elektrische Ioniq-lijn
  • Achter- of vierwielaandrijving
  • Tot 480 kilometer actieradius
  • Enorme wielbasis, ruim interieur
  • Deze zomer in Nederland
  • Speciale introductie-editie kost €58.995.

De in 2019 tijdens de IAA van Frankfurt gepresenteerde Hyundai 45 Concept heeft met deze  Hyundai Ioniq 5 eindelijk een daadwerkelijke productieversie als nakomeling. De Ioniq 5 is niet alleen de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde auto van de Koreanen, het is ook nog eens de eerste Hyundai van de nieuwe elektrische Ioniq-modelfamilie én de eerste auto van het concern die op het nieuwe speciaal voor EV’s bestemde modulaire E-GMP-platform staat. Een belangrijk model dus.Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Afmetingen en platform

We beginnen met de afmetingen van de Hyundai Ioniq 5. De auto laat zich namelijk niet heel eenvoudig plaatsen in het huidige modellengamma van de Koreaanse fabrikant. De Ioniq 5, die Hyundai ondanks zijn voorkomen als hatchback omschrijft als cross-over, is 4,64 meter lang en heeft een wielbasis van maar liefst 3 meter. Dat maakt hem niet alleen langer dan de i30 (4,34 meter), maar ook 14 centimeter langer groter dan de Tucson (4,5 meter). De wielbasis van 3 meter overtreft die van de grote Santa Fe, zelfs met 23 centimeter. Die enorme afstand tussen voor- en achteras is vergelijkbaar met die van een Mercedes-Benz E-klasse en belooft samen met de vlakke vloer van de Ioniq 5 een uiterst ruim model te maken. De bagageruimte heeft, ongeacht de gekozen uitvoering, een inhoud van 531 liter. Gooi je de achterbank plat, dan ontstaat een 1.591 liter tellende zee van ruimte. Ook onder de ‘motorkap’ is een kleine bagageruimte. Deze zogeheten frunk heeft bij de achterwielaangedreven Ioniq 5 een inhoud van 57 liter en is bij de vierwielaangedreven types 24 liter groot.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Techniek

Achterwielaangedreven? Jazeker. De Hyundai Ioniq 5 heeft in beginsel achterwielaandrijving, maar Hyundai biedt de Ioniq 5 ook met vierwielaandrijving aan. Zowel de achter- als vierwielaangedreven uitvoeringeb zijn verkrijgbaar met een 58 kWh en 72,6 kWh accupakket. De instapversie heeft het kleinste accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras. Die basisversie zoemt in 8,5 seconden al naar de 100 km/h. Wie het kleinste accupakket combineert met vierwielaandrijving, krijgt een 72 pk en 255 Nm sterke elektromotor op de vooras én een 88 pk en 350 Nm sterke unit op de achteras. Deze 235 pk en 605 Nm sterke versie schiet al in 6,1 seconden naar de 100 km/h.

Ga je voor het grotere 72,6 kWh accupakket, dan krijg je direct krachtigere elektromotoren. De achterwielaangedreven variant is in dit geval 218 pk en 350 Nm sterk, goed voor een 0-100-sprint van 7,4 tellen. De absolute topversie heeft een elektromotor van 91 pk en 255 Nm op de vooras en een 211 pk en 350 Nm krachtige unit achterin. Wie die 306 pk en 605 Nm krachtige variant op zijn staart trapt, heeft al in 5,2 seconden een snelheid van 100 km/h op de digitale klok. Hyundai belooft voor de Ioniq 5 een elektrische actieradius van tot 470-480 kilometer, maar houdt de cijfers van de andere types nog even onder de pet. Alle Ioniqs 5 hebben een topsnelheid van 185 km/h. Het basismodel legt zo’n 1.800 kilo in de schaal, het vierwielaangedreven topmodel weegt zo’n 2 ton. Afhankelijk van de gekozen versie kun je met de Hyundai Ioniq 5 tot 1.600 kilo trekken.

Informatie over de actieradius kan Hyundai vooralsnog helaas niet vrijgeven. Wel weten we dat de Ioniq 5 standaard als een gek kan laden. Hij kan overweg met 400V en 800V en is aan een 350 kW-lader in 18 minuten van 10 tot 80 procent volt te laden met stroom. Ook interessant: de Ioniq 5 kan via een V2L-aansluiting (Vehicle to Load) apparaten als laptops, maar ook andere auto’s opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. Hiervoor zit aan de buitenkant een aansluiting, maar ook bij de achterbank.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Design

Bij de lancering van de 45 Concept gaf Hyundai al aan dat de uiteindelijke productversie sterk zou lijken op het studiemodel. Die belofte wordt ingelost, de Ioniq 5 lijkt er namelijk als twee druppels water op. Natuurlijk zijn er verschillen. Zo zijn de koplampen van de Ioniq 5 niet van het ‘pixelige’ soort, al is de led-dagrijverlichting die om de ledpitten heen is geplaats uit segmentjes opgebouwd.

De achterlichten lijken sterker op die van de 45 Concept. Dat de Inoq 5 gewoon onder de merknaam Hyundai gevoerd wordt, blijkt ook uit het feit dat er centraal op het achterste een logo van het Koreaanse merk is te zien. Even leek het erop dat Hyundai van Ioniq daadwerkelijk een los merk wilde maken zoals Genesis dat bijvoorbeeld ook is. De op stokjes geplaatste camera’s die op de 45 Concept als zijspiegels fungeerden, maken op de Ioniq 5 plaats voor conventionele zijspiegels. De verzonken handgrepen overleven de overgang naar het productiestadium en ook de eigenwijze wielen en de wielkastranden en zilverkleurige inzetstukken op de flanken blijven behouden. Wel voegt Hyundai er een uit streepjes bestaand patroon aan toe. De wielen zelf hebben een diameter van 20 inch, de grootste exemplaren die Hyundai ooit onder een EV monteerde. De motorkap van de Ioniq 5 loopt door tot de wielkasten en dat beperkt het aantal zichtbare naden op de strak gelijnde EV tot een minimum.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Interieur

Living Space. Dat is de hip klinkende naam waarmee Hyundai het binnenste van de Ioniq 5 aanduidt. Meer hippe terminologie: Universal Island. Dat is de benaming voor de over een afstand van 14 centimeter verschuifbare middentunnel met een opbergvak waarvan zowel de inzittenden voor- als achterin gebruik kunnen maken. Volgens Hyundai kun je ermee eenvoudig aan ‘de andere kant’ uitstappen. Het dashboard zelf is relatief minimalistisch van opzet. Direct achter het stuur zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium, dat optisch is samengesmolten met het eveneens 12,3-inch infotainmentscherm dat ernaast een plek krijgt. Onder het rechter scherm zit een klein plateau met daaronder een relatief eenvoudig en strak vormgegeven knoppeneiland. Meer visuele pret komt in de vorm van een uitgebreid Advanced Head-Up Display waarmee een groot deel van de voorruit min of meer wordt omgetoverd in een extra informatievoorziening. Aan de rechterkant van de stuurkolom zit een tweede keuzehendel waarmee je de Ioniq 5 in P, R, N en D kunt zetten.

Het binnenste wordt afgewerkt met wat de Koreanen omschrijven als ‘ecologisch vriendelijke’ materialen, denk aan kunststof van gerecyclede PET-flessen en wol. De stoelen zelf zijn elektrisch verstelbaar. De zittingen en rugleuning van de voorstoelen zijn zo’n dertig procent dunner dan conventionele exemplaren, wat de beschikbare ruimte voor de passagiers achterin ten goede moet komen. Vanuit de verschuifbare achterbank heb je onder meer de beschikking over usb-poorten en een inductielader. Het interieur is leverbaar in vier kleurstellingen en Hyundai biedt de Ioniq 5 onder meer aan met een groot glazen dak; ook een dak met zonnecellen is beschikbaar. Wie graag languit tot rust wil komen, kan de rugleuning van de voorstoelen nagenoeg volledig plat leggen.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Veiligheidssystemen

Hyundai stopt de Ioniq 5 tot de nok toe vol met passieve en actieve veiligheidssystemen. Zaken als Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Safe Exit Assist (SEA) zijn beschikbaar, evenals systemen als intelligente adaptieve cruisecontrol, automatisch grootlicht, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Daarnaast kan de Ioniq 5 dankzij Highway Driving Assist 2 op de snelweg semi-autonoom zijn gang gaan.

Beschikbaarheid

De eerste exemplaren van de Ioniq 5 worden al in de zomer van dit jaar geleverd. Nederland mag zich gelukkig prijzen. Ons land behoort samen met Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen tot de weinige landen waar een speciale introductieversie van de Ioniq 5 beschikbaar komt, de Project 45. Deze uit slechts 3.000 auto’s bestaande serie is de eerste reeks die beschikbaar komt. De prijs van de Hyundai Ioniq 5 Project 45 bedraagt €58.995. De uitrusting omvat onder meer de 20-inch wielen, een dak met zonnecellen en het uitgebreide head-updisplay. De prijzen en vanafprijs van de reguliere versies van de Hyundai Ioniq 5 volgen later.

Zoals gezegd is de Ioniq 5 de eerste, maar dus zeker niet de laatste Hyundai van de Ioniq-lijn. Het merk komt onder meer nog met de Ioniq 6 en Ioniq 7, achtereenvolgens een sportieve elektrische sedan en een grote elektrische SUV. Verwacht overigens niet dat alle Ioniq-modellen een sterk retrodesign krijgen. Hyundai bevestigt tegenover AutoWeek dat Ioniq staat voor innovatieve modellen, maar dat die niet per se gelardeerd hoeven te zijn met invloeden uit het verleden.