Autobedrijf Peter Janssen

Nieuws

april 2021


ALLE PRIJZEN ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ 5 BEKEND23-04-2021

Hyundai heeft de prijzen van de reguliere versies van de elektrische Ioniq 5 vrijgegeven. Hij was er al als bijna 59 mille kostende Project 45-introductietrim, maar is dankzij de komst van de normale uitvoeringen een stuk goedkoper geworden. Deze zomer staat de Hyundai Ioniq 5 bij de Nederlandse dealers.

De vanafprijs van de elektrische Hyundai IONIQ 5

bedraagt € 43.500. Voor dat geld krijg je de Ioniq 5 met 58 kWh accupakket en een 170 pk en 350 Nm elektromotor op de achteras. Dit bedrag is voor de Style-uitvoering. Hyundai levert de achterwielaangedreven Ioniq 5 met 58 kWh accu ook als Connect, Connect + en Lounge. Zijn actieradius bedraagt 384 kilometer en wie daar lak aan heeft, jaagt de basisversie al in 8,5 tellen naar de 100 km/h.

Hyundai levert de Ioniq 5 ook met een grotere 73 kWh accu. Deze versie is zowel met achter- als vierwielaandrijving te krijgen. De achterwielaangedreven variant is in dit geval 217 pk en 350 Nm sterk, goed voor een 0-100-sprint in 7,4 seconden. De achterwielaangedreven Ioniq 5 met 73 kWh accu heeft als Style een vanafprijs van € 46.500. De actieradius bedraagt 481 kilometer. De versie met vierwielaandrijving is 305 pk en 605 Nm sterk en lanceert zich in 5,2 tellen naar een snelheid van 100 km/h. De vierwielaandrijver schopt het tot 460 elektrische kilometers en is leverbaar vanaf uitrustingsniveau Connect en kost dan € 54.500. Alle Ioniqs 5 hebben een topsnelheid van 185 km/h.

Elke Ioniq 5 kan overweg met 400V- en 800V laadstructuren en is aan een 350 kW-lader in 18 minuten van 10 tot 80 procent vol te laden met stroom. De 58 kWh-versies mogen geremd tot 750 kilo trekken, de 73 kWh-uitvoeringen schoppen het tot liefst 1.600 kilo.

Uitrusting

De uitrusting van de instapuitvoering Style omvat een 11 kW 3-fase boordlader, een 12,3-inch infotainmentsysteem, 19-inch lichtmetaal, elektrisch verwarmbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera en zelfs Highway Divig Assist. De Connect-uitvoering voegt hier onder meer een uitgebreid audiosysteem van Bose met 7 luidsprekers aan toe. Ook behoren elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen samen met een verschuifbare middenconsole en de V2L-technologie waarmee je andere apparaten kunt opladen tot de uitrusting. De Connect+ heeft onder meer het uitgebreide head-up display dat van augmented reality-techniek gebruikmaakt, lederen bekleding, sfeerverlichting, een warmtepomp, zonwering achter en batterijverwarming als extraatjes.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

De Lounge is de absolute topversie. Die heeft Blind-spot View Monitor, fraaier afgewerkte deurbekleding, in de koets verzonken portiergrepen, chroomkleurige raamomlijsting, elektrisch verstelbare én verwarmbare zetels achterin, Remote Smart Parking Assist en geventileerde voorstoelen met geheugenfunctie. Ook de opvallende led-pixelverlichting rondom hoort bij deze uitvoering.

HYUNDAI KONA N KRIJGT 280 PK09-04-2021

Hyundai werkt aan een sportieve N-versie van de Kona, waarvan nu het vermogen bekend is. Dat de Kona N geen kinderachtige auto zou worden, was al evident. Dat de hete cross-over doodleuk 280 pk krijgt, is bijzonder!

Hyundai geeft meer informatie vrij over de op stapel staande Kona N. Dit wordt het absolute topmodel van de Kona, die een bijzonder plekje in autoland opeist. De relatief compacte cross-over krijgt namelijk een 2.0 T-GDI viercilinder onder de kap, een geblazen benzinemotor die maar liefst 280 pk naar de voorwielen stuurt.

Dat is best een boel. Grote broer Hyundai i30 heeft namelijk twee N-versies met een 2.0 onder de kap, een 250 pk sterke uitvoering en de variant met het N Performance Package die het tot 280 pk en 392 Nm schopt. Het is opvallend dat Hyundai direct de krachtigste variant van de 2.0 T-GDI in de neus van de kleinere Kona N lepelt. De sterkste i30 N sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. De Kona N zal zeker op de 0-100-sprint niet onderdoen voor de i30 N.

Spyshots Hyundai Kona N

Hoewel de i30’s N naast met een handgeschakelde zesbak ook met een achttraps automaat met dubbele koppeling verkirijgbaar zijn, komt de Kona N alleen in combinatie met die achttraps automaat. Die N DCT-gedoopte transmissie heeft drie standen: N Grin Shift, waarin je 20 seconden het maximale motorvermogen tot je beschikking krijgt, N Power Shift waarbij de automaat sneller opschakelt en N Track Sense Shift waarbij de boel is afgesteld om op circuits zo hard mogelijk te kunnen boenderen.

De Hyundai Kona N nestelt zich met zijn 280 pk en 392 Nm op papier iets onder de 300 pk en 400 Nm sterke Audi SQ2 en Volkswagen T-Roc R. Wel is de Koreaan fors sterker dan de 200 pk sterke Ford Puma ST. Hyundai komt binnenkort met meer informatie. Hyundai Nederland zegt helaas nog niet te weten of de Kona N ook in Europa verkocht gaat worden. Mocht-ie niet komen, dan is de Kona N niet de enige N-knaller van Hyundai die niet in Nederland op de markt komt. Van de hier niet leverbare Veloster bestaat immers ook een N-variant…..

maart 2021


HYUNDAI LAAT KONA N ZIEN10-03-2021

De Hyundai Kona ging vorig jaar onder het mes, maar het Kona-nieuws is daarmee nog lang niet klaar. Hyundai komt namelijk met een heftige Kona N, een sportieve versie waar het merk nu nieuw beeldmateriaal van vrijgeeft.

Hyundai’s N-line-up omvat in Nederland de i30 N hatchback en i30 N Fastback en daar komt spoedig de reeds gepresenteerde i20 N bij. Ook de Hyundai Kona

krijgt een N-versie. Die sportieve cross-over krijgt een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met turbo, een krachtcentrale die is gekoppeld aan een achttraps DCT-automaat. Op zojuist vrijgegeven beeldmateriaal zijn al wat details van de Hyundai Kona N te zien.

Hyundai Kona N teaser

Hyundai Kona N

De Hyundai Kona N krijgt een agressief front waarbij de drie gaten tussen de led-dagrijverlichting het meest opvallen. In de grote grille eronder is sportief aandoend gaaswerk aangebracht. In de rest van de bumper nemen we tevens grotere openingen waar, onder meer direct onder de daadwerkelijke koplampen. Hyundai werkt de boel onder meer af met rode accenten, details die ook in de achterbumper terugkeren. Die achterbumper is misschien nog wel opvallender. Helemaal onderaan zit aan weerszijden van twee grote ronde stortkokers een diffuser. Op de hoeken van de bumper zitten dichte kunststof panelen die voor openingen moeten doorgaan. Bovenaan de achterzijde een min of meer uit twee delen bestaande achterspoiler met ertussen een driehoekig derde remlicht.

Hoe krachtig de turbomotor in de Kona N wordt, houdt Hyundai nog even onder de pet. In de vorig jaar vernieuwde i30 N en i30 N Fastback levert de 2.0 250 pk, al is er ook een Performance-versie van beschikbaar die het tot 280 pk schopt. Als de Kona N inderdaad 250 tot 280 pk krijgt, dan vindt de auto op de vermogensladder een plekje tussen sportieve cross-overs als de Ford Puma STen auto’s zoals de Audi SQ2 en Volkswagen T-Roc R.

Het is nog niet bekend als deze versie in Nederland gevoerd gaat worden……….

HYUNDAI BAYON IS NIEUWE COMPACTE CROSS-OVER02-03-2021

Dit is de Hyundai Bayon, een nieuwe compacte SUV-achtige die als kleiner broertje van de Kona  de concurrentie aangaat met de vele compacte cross-overs die autoland rijk is. Hij is sterk gerelateerd aan de Hyundai i20 en staat omstreeks mei bij de Nederlandse dealers.

Highlights

  • Kleinste SUV-achtige van Hyundai, stapje onder Kona
  • Sterk gerelateerd aan i20
  • Met mild-hybride aandrijflijnen
  • Omstreeks mei in Nederland

Het cross-over- en SUV-aanbod van Hyundai is bepaald niet karig te noemen. Het merk heeft de Kona, de Tucson en de Santa Fe op de menukaart staan en biedt daarnaast niet alleen de Nexo met brandstofcel aan, maar straks ook de volledig elektrische Ioniq 5. De Koreanen breiden het leveringsgamma uit met de Bayon, een naar de Franse stad Bayonne vernoemde compacte cross-over die nog een maatje kleiner is dan de Kona.Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Afmetingen en plaatsing

De Hyundai Bayon is een speciaal voor de Europese markt ontwikkelde compacte SUV-achtige die 4,18 meter lang is en een wielbasis heeft van 2,58 meter. De afstand tussen de voor- en achteras is daarmee net zo groot als bij de i20 waameer de Bayon zijn basis deelt. Wel is hij zo’n 14 centimeter langer en 5 centimeter hoger dan de i20. De Kona is – sinds de facelift – 4,22 meter lang en is daarmee nipt groter dan de Bayon. De wielbasis van de Kona is met 2,6 meter een bescheiden 2 centimeter groter. Ruim is Hyundai’s nieuwste compacte cross-over in ieder geval wel. De bagageruimte heeft een inhoud van 411 liter. De i20 lust achterin 41 liter meer, maar de Bayon kan wel meer bagage vervoeren dan grote broer Kona (361 liter).

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Design

De Bayon vervult enigszins de rol van de in Nederland niet geleverde Active-versie van de vorige i20, al is de Bayon meer een SUV-achtige geworden. Wie de jongste modellen van Hyundai voor de geest haalt, weet dat het merk op designvlak een meer uitgesproken pad bewandelt dan enkele jaren geleden. Ook de Bayon oogt lekker brutaal. Met zijn aan de voorkant over twee verdiepingen uitgesmeerde verlichting is hij direct als Hyundai herkenbaar. De platte kijkers bovenin het front bevatten de led-dagrijverlichting. Een gleuf ertussen knoopt de platte verlichting optisch aan elkaar. Lager in het front zitten de daadwerkelijke ledkoplampen, die optisch overlopen in (dichte) kunststof sierdelen.

De verlichting is aan de achterkant minstens zo bijzonder. De Bayon is de enige Hyundai met enigszins verticaal georiënteerde led-achterlichten. Die hebben een boemerangindeling die door een dunne ledstrip met elkaar verbonden zijn. Onder die ledstrip zit een groot stuk glanzend zwarte kunststof die de achterruit optisch verlengt. De achteruitrijlichten zitten in de achterbumper en zilverkleurige skidplates voor en achter zorgen voor wat extra frivoliteit. Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de nieuweling op 15-inch stalen wielen of lichtmetaal in de maten 16- of 17-inch. De Bayon is leverbaar in negen kleuren waarvan er zeven te combineren zijn met een zwart dak.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Het interieur zorgt voor weinig verrassingen, want het dashboard is identiek aan dat van de i20. Ook hier achter het opvallend vormgegeven stuurwiel een 10,25-inch digitaal instrumentarium met ernaast een net zo groot display dat bij het infotainmentsysteem hoort, al is ook een kleiner 8-inch scherm beschikbaar voor de variant met een eenvoudiger systeem. Het binnenste wordt verder opgeleukt met sfeerverlichting, naar goed voorbeeld van de i20. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kun je smartphones en tablets draadloos opladen. Een uitgebreid audiosysteem van Bose is optioneel verkrijgbaar.

Motoren

De Bayon krijgt vertrouwde krachtbronnen. De 84 pk en 118 Nm sterke 1.2 MPi is net als bij de i20 de basismotor, een turboloze viercilinder die alleen met een handgeschakelde vijfbak wordt geleverd. Met de 1.2 MPi bereikt de Bayon in 13,5 seconden de 100 km/h en haalt -ie een topsnelheid van 165 km/h. Daarboven staat de 100 pk sterke 1.0 T-GDI, die zowel met handgeschakelde zesbak als met 7DCT-automaat wordt geleverd. Hij is er overigens ook met een 48V mild-hybridesysteem. In deze uitvoering wordt de gewone handgeschakelde zesbak vervangen door de iMT-zesbak die zich van de motor ontkoppelt zodra je het gaspedaal loslaat.  Een automaat is eveneens leverbaar. De Bayon haalt met beide 100 pk-motoren – met handbak – in 10,7 tellen de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 183 km/h. De versies met automaat hebben een seconde meer voor die spurt nodig en houden het bij 180 km/h voor gezien.

De krachtigste benzinemotor is de 120 pk 1.0 T-GDI, een altijd van mild-hybride techniek voorziene driecilinder die  eveneens met de iMT-zesbak en de DCT7-automaat is te bestellen. In 10,4 seconden staat een snelheid van 100 km/h op de klok. De topsnelheid ligt op 185 km/h.

De Bayon is overigens de eerste hoogpotige van Hyundai die is uitgerust met Rev Matching, waabij  het toerental van de motor bij terugschakelen zichzelf aanpast voor een vloeiende overgang.

Hyundai Bayon

Hyundai Bayon

Veiligheidssystemen

Het zit wel snor mer de beschikbare veiligheidssystemen. Lane Keeping Assist, Lane Following Assist en adaptieve cruisecontrol die is gekoppeld aan het navigatiesysteem zijn van de partij.  Daarnaast is de Bayon verkrijgbaar met een snelheidsbegrenzer die gekoppeld is aan onder meer de verkeersbordherkenning en zijn ook automatisch grootlicht, Fordward Collision Avoidance-Assist en Leading Vehicle Departure Alert leverbaar. De lijst gaat verder met systemen als actieve dodehoekdetectie, Rear Cross Traffic Avoidance Warning/Assist en Parking Collision Avoidance Assist.

De Hyundai Bayon staat later dit jaar bij de Nederlandse dealers. Prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop naar de marktintroductie.

februari 2021


HYUNDAI BAYON WORDT VOLGENDE WEEK ONTHULD26-02-2021

Hyundai schuift weer een klein kruimeltje informatie onze kant op en maakt bekend wanneer we de nieuwe Hyundai Bayon precies kunnen verwachten.

De Hyundai Bayon werd eerder al aangekondigd, begeleid door de bijna verplichte reeks teasers. Daarop was onder meer een ontegenzeggelijk eigenwijze achterlichtpartij te zien. De Bayon wordt een cross-over in het zogenaamde B-segment, dus het SUV-broertje van de i20.

Zo’n auto heeft Hyundai op dit moment nog niet echt. De Kona komt in de buurt, maar is toch net wat groter dan alternatieven als de Kia Stonic en Nissan Juke. Daar is dus nog ruimte voor een kleiner en betaalbaarder model, vindt ook Hyundai.

De Hyundai Bayon wordt op 2 maart, dus aanstaande dinsdag, onthuld. Dat gebeurt uiteraard volledig digitaal. Om het bijzondere uiterlijk van de auto te onderstrepen trekt de marketingafdeling van het Koreaanse merk een heel blik kunstenaars open. Zij moeten de komst van de Bayon met negen kunstwerken kracht bijzetten. Er is ook een Nederlander betrokken bij dat project: Vincent de Boer.

ELEKTRISCHE HYNDAI IONIQ 5 GEPRESENTEERD23-02-2021

Dít is de Hyundai Ioniq 5, een compleet nieuw elektrisch model van Hyundai dat later dit jaar al in de Nederlandse showrooms staat. Het is een elektrische cross-over met retrodesign en veelbelovende specificaties.

Highlights

  • Eerste elektrische auto op E-GMP-platform
  • Eerste van elektrische Ioniq-lijn
  • Achter- of vierwielaandrijving
  • Tot 480 kilometer actieradius
  • Enorme wielbasis, ruim interieur
  • Deze zomer in Nederland
  • Speciale introductie-editie kost €58.995.

De in 2019 tijdens de IAA van Frankfurt gepresenteerde Hyundai 45 Concept heeft met deze  Hyundai Ioniq 5 eindelijk een daadwerkelijke productieversie als nakomeling. De Ioniq 5 is niet alleen de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde auto van de Koreanen, het is ook nog eens de eerste Hyundai van de nieuwe elektrische Ioniq-modelfamilie én de eerste auto van het concern die op het nieuwe speciaal voor EV’s bestemde modulaire E-GMP-platform staat. Een belangrijk model dus.Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Afmetingen en platform

We beginnen met de afmetingen van de Hyundai Ioniq 5. De auto laat zich namelijk niet heel eenvoudig plaatsen in het huidige modellengamma van de Koreaanse fabrikant. De Ioniq 5, die Hyundai ondanks zijn voorkomen als hatchback omschrijft als cross-over, is 4,64 meter lang en heeft een wielbasis van maar liefst 3 meter. Dat maakt hem niet alleen langer dan de i30 (4,34 meter), maar ook 14 centimeter langer groter dan de Tucson (4,5 meter). De wielbasis van 3 meter overtreft die van de grote Santa Fe, zelfs met 23 centimeter. Die enorme afstand tussen voor- en achteras is vergelijkbaar met die van een Mercedes-Benz E-klasse en belooft samen met de vlakke vloer van de Ioniq 5 een uiterst ruim model te maken. De bagageruimte heeft, ongeacht de gekozen uitvoering, een inhoud van 531 liter. Gooi je de achterbank plat, dan ontstaat een 1.591 liter tellende zee van ruimte. Ook onder de ‘motorkap’ is een kleine bagageruimte. Deze zogeheten frunk heeft bij de achterwielaangedreven Ioniq 5 een inhoud van 57 liter en is bij de vierwielaangedreven types 24 liter groot.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Techniek

Achterwielaangedreven? Jazeker. De Hyundai Ioniq 5 heeft in beginsel achterwielaandrijving, maar Hyundai biedt de Ioniq 5 ook met vierwielaandrijving aan. Zowel de achter- als vierwielaangedreven uitvoeringeb zijn verkrijgbaar met een 58 kWh en 72,6 kWh accupakket. De instapversie heeft het kleinste accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras. Die basisversie zoemt in 8,5 seconden al naar de 100 km/h. Wie het kleinste accupakket combineert met vierwielaandrijving, krijgt een 72 pk en 255 Nm sterke elektromotor op de vooras én een 88 pk en 350 Nm sterke unit op de achteras. Deze 235 pk en 605 Nm sterke versie schiet al in 6,1 seconden naar de 100 km/h.

Ga je voor het grotere 72,6 kWh accupakket, dan krijg je direct krachtigere elektromotoren. De achterwielaangedreven variant is in dit geval 218 pk en 350 Nm sterk, goed voor een 0-100-sprint van 7,4 tellen. De absolute topversie heeft een elektromotor van 91 pk en 255 Nm op de vooras en een 211 pk en 350 Nm krachtige unit achterin. Wie die 306 pk en 605 Nm krachtige variant op zijn staart trapt, heeft al in 5,2 seconden een snelheid van 100 km/h op de digitale klok. Hyundai belooft voor de Ioniq 5 een elektrische actieradius van tot 470-480 kilometer, maar houdt de cijfers van de andere types nog even onder de pet. Alle Ioniqs 5 hebben een topsnelheid van 185 km/h. Het basismodel legt zo’n 1.800 kilo in de schaal, het vierwielaangedreven topmodel weegt zo’n 2 ton. Afhankelijk van de gekozen versie kun je met de Hyundai Ioniq 5 tot 1.600 kilo trekken.

Informatie over de actieradius kan Hyundai vooralsnog helaas niet vrijgeven. Wel weten we dat de Ioniq 5 standaard als een gek kan laden. Hij kan overweg met 400V en 800V en is aan een 350 kW-lader in 18 minuten van 10 tot 80 procent volt te laden met stroom. Ook interessant: de Ioniq 5 kan via een V2L-aansluiting (Vehicle to Load) apparaten als laptops, maar ook andere auto’s opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. Hiervoor zit aan de buitenkant een aansluiting, maar ook bij de achterbank.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Design

Bij de lancering van de 45 Concept gaf Hyundai al aan dat de uiteindelijke productversie sterk zou lijken op het studiemodel. Die belofte wordt ingelost, de Ioniq 5 lijkt er namelijk als twee druppels water op. Natuurlijk zijn er verschillen. Zo zijn de koplampen van de Ioniq 5 niet van het ‘pixelige’ soort, al is de led-dagrijverlichting die om de ledpitten heen is geplaats uit segmentjes opgebouwd.

De achterlichten lijken sterker op die van de 45 Concept. Dat de Inoq 5 gewoon onder de merknaam Hyundai gevoerd wordt, blijkt ook uit het feit dat er centraal op het achterste een logo van het Koreaanse merk is te zien. Even leek het erop dat Hyundai van Ioniq daadwerkelijk een los merk wilde maken zoals Genesis dat bijvoorbeeld ook is. De op stokjes geplaatste camera’s die op de 45 Concept als zijspiegels fungeerden, maken op de Ioniq 5 plaats voor conventionele zijspiegels. De verzonken handgrepen overleven de overgang naar het productiestadium en ook de eigenwijze wielen en de wielkastranden en zilverkleurige inzetstukken op de flanken blijven behouden. Wel voegt Hyundai er een uit streepjes bestaand patroon aan toe. De wielen zelf hebben een diameter van 20 inch, de grootste exemplaren die Hyundai ooit onder een EV monteerde. De motorkap van de Ioniq 5 loopt door tot de wielkasten en dat beperkt het aantal zichtbare naden op de strak gelijnde EV tot een minimum.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Interieur

Living Space. Dat is de hip klinkende naam waarmee Hyundai het binnenste van de Ioniq 5 aanduidt. Meer hippe terminologie: Universal Island. Dat is de benaming voor de over een afstand van 14 centimeter verschuifbare middentunnel met een opbergvak waarvan zowel de inzittenden voor- als achterin gebruik kunnen maken. Volgens Hyundai kun je ermee eenvoudig aan ‘de andere kant’ uitstappen. Het dashboard zelf is relatief minimalistisch van opzet. Direct achter het stuur zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium, dat optisch is samengesmolten met het eveneens 12,3-inch infotainmentscherm dat ernaast een plek krijgt. Onder het rechter scherm zit een klein plateau met daaronder een relatief eenvoudig en strak vormgegeven knoppeneiland. Meer visuele pret komt in de vorm van een uitgebreid Advanced Head-Up Display waarmee een groot deel van de voorruit min of meer wordt omgetoverd in een extra informatievoorziening. Aan de rechterkant van de stuurkolom zit een tweede keuzehendel waarmee je de Ioniq 5 in P, R, N en D kunt zetten.

Het binnenste wordt afgewerkt met wat de Koreanen omschrijven als ‘ecologisch vriendelijke’ materialen, denk aan kunststof van gerecyclede PET-flessen en wol. De stoelen zelf zijn elektrisch verstelbaar. De zittingen en rugleuning van de voorstoelen zijn zo’n dertig procent dunner dan conventionele exemplaren, wat de beschikbare ruimte voor de passagiers achterin ten goede moet komen. Vanuit de verschuifbare achterbank heb je onder meer de beschikking over usb-poorten en een inductielader. Het interieur is leverbaar in vier kleurstellingen en Hyundai biedt de Ioniq 5 onder meer aan met een groot glazen dak; ook een dak met zonnecellen is beschikbaar. Wie graag languit tot rust wil komen, kan de rugleuning van de voorstoelen nagenoeg volledig plat leggen.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Veiligheidssystemen

Hyundai stopt de Ioniq 5 tot de nok toe vol met passieve en actieve veiligheidssystemen. Zaken als Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Safe Exit Assist (SEA) zijn beschikbaar, evenals systemen als intelligente adaptieve cruisecontrol, automatisch grootlicht, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Daarnaast kan de Ioniq 5 dankzij Highway Driving Assist 2 op de snelweg semi-autonoom zijn gang gaan.

Beschikbaarheid

De eerste exemplaren van de Ioniq 5 worden al in de zomer van dit jaar geleverd. Nederland mag zich gelukkig prijzen. Ons land behoort samen met Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen tot de weinige landen waar een speciale introductieversie van de Ioniq 5 beschikbaar komt, de Project 45. Deze uit slechts 3.000 auto’s bestaande serie is de eerste reeks die beschikbaar komt. De prijs van de Hyundai Ioniq 5 Project 45 bedraagt €58.995. De uitrusting omvat onder meer de 20-inch wielen, een dak met zonnecellen en het uitgebreide head-updisplay. De prijzen en vanafprijs van de reguliere versies van de Hyundai Ioniq 5 volgen later.

Zoals gezegd is de Ioniq 5 de eerste, maar dus zeker niet de laatste Hyundai van de Ioniq-lijn. Het merk komt onder meer nog met de Ioniq 6 en Ioniq 7, achtereenvolgens een sportieve elektrische sedan en een grote elektrische SUV. Verwacht overigens niet dat alle Ioniq-modellen een sterk retrodesign krijgen. Hyundai bevestigt tegenover AutoWeek dat Ioniq staat voor innovatieve modellen, maar dat die niet per se gelardeerd hoeven te zijn met invloeden uit het verleden.

VERNIEUWDE HYUNDAI SANTA FE FORS GOEDKOPER01-02-2021

Hyundai heeft de Nederlandse prijzen vrijgegeven van de vorig jaar gefacelifte Santa Fe. Het model is een stuk goedkoper dan het in 2019 gepresenteerde origineel en dat houdt natuurlijk verband met de komst van hybride versies.

Hyundai stelde de huidige vierde generatie Santa Fein 2018 aan de wereld voor, al zou nog tot midden 2019 duren voordat de SUV op de Nederlandse prijslijst kwam te staan. Vorig jaar gebeurde er iets opmerkelijks. Het model kreeg zeer kort na zijn marktintroductie namelijk al een facelift aangemeten. De herziene Santa Fe is nu van Nederlandse prijzen voorzien. De vanafprijs zakt aanzienlijk. Tot op heden was je minstens 60 mille kwijt voor de grote broer van de Tucson. De aangescherpte Santa Fe wisselt vanaf nog geen 45 mille van eigenaar. Dat grote prijsverschil wordt veroorzaakt door de aandrijflijnen waarmee de gewijzigde Santa Fe leverbaar is. Waar het model tot voor kort namelijk alleen als minimaal 60 mille kostende diesel verkrijgbaar was, levert Hyundai de vernieuwde Santa Fe

slechts als Hybrid en Plug-in Hybrid. De altijd voorwielaangedreven Hybrid heeft als vijfzitter een vanafprijs van € 44.495. Dat bedrag betreft de i-Motion-uitvoering. De vierwielaangedreven Plug-in Hybrid staat vanaf € 51.495 in de Nederlandse orderboeken. Dat bedrag geldt voor de vijfzitsversie in Comfort Smart-trim. Zowel de  Hybrid als de Plug-in Hybrid is ook als zevenzitter te krijgen, al is deze uitvoering pas beschikbaar vanaf uitvoeringsniveau Comfort. Hyundai levert de Santa Fe niet alleen als i-Motion (Hybrid) en Comfort, maar ook als Comfort Smart, Comfort Smart Sky, Premium, Premium Sky en Premium Plus Sky.

Santa Fe Hybrid

De Santa Fe Hybrid heeft een 180 pk en 265 Nm sterke 1.6 T-GDI onder de motorkap die samen met een 60 pk en 265 Nm sterke elektromotor op de vooras een systeemvermogen van 230 pk en 230 Nm oplevert. Verder is er een 1,49 kWh accupakket aan boord. In 8,9 tellen sprint de 1.709 kilogram wegende Zuid-Koreaan naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 187 km/h. Net als de Plug-in Hybrid heeft de Hybrid een automaat met zes versnellingen.

Santa Fe Plug-in Hybrid

De Santa Fe Plug-in Hybrid heeft dezelfde 1.6 T-GDI als de Hybrid, maar de elektromotor is met zijn 90 pk en 304 Nm iets krachtiger. Het systeemvermogen bedraagt 265 pk en 350 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 13,8 kWh, groot genoeg voor een elektrische actieradius van 56 kilometer.

Prijslijst

De vernieuwde Hyundai Santa Fe is vanaf de derde week van deze maand bij de dealers te vinden.

januari 2021


HYUNDAI PRESENTEERT SPORTIEF AANGEKLEDE TUCSON N-LINE27-01-2021

Hyundai voegt een sportief aangeklede N-Line-uitvoering aan het gamma van de Tucson toe. De sportief ogende N-Line geeft direct een aardige indicatie van wat we van een waarschijnlijk nog te volgen knalharde Tucson N kunnen verwachten! De Tucson N-Line staat vanaf de lente van dit jaar bij de Nederlandse dealers.

Hyundai’s N-label kennen we al van auto’s als de i30 N en de kakelversie i20 N.Voor wie het allemaal niet zo sportief hoeft, heeft Hyundai de N-Line-uitvoeringen bedacht, versies die het vooral van sportief ogende aankleding moeten hebben. Een echte Tucson N is er nog niet, maar de excentrieke SUV krijgt wel alvast een N-Line-variant.

Hyundai Tucson N-Line

Hyundai Tucson

Uiterlijk

De Tucson N-Line is met zijn sportief ogende bumperwerk rondom direct als N-Line te herkennen. De Tucson N-Line krijgt onder meer een N-Line-logo in zijn grille, maar onderscheidt zich ook met zijn koplampen met zwarte behuizing van de reguliere uitvoeringen. In de agressiever ogende voorbumper zijn grotere luchtopeningen aangebracht en in de aangepaste achterbumper zien we onder meer een zilverkleurige skidplate, een rode reflecterende rand, een diffuser én dubbele uitlaateindstukken.

Chroomkleurige afwerking moet de N-Line ontberen, in plaats daarvan krijgt de sportief aangeklede Tucson N-Line zwarte raamomlijsting en in het zwart uitgevoerde raamstijlen. Ook de zijspiegels zijn in deze Phantom Black gedoopte kleur uitgevoerd. Bovenaan de achterzijde monteert Hyundai een grotere achterspoiler. De wielkasten, met wielkastranden in carrosseriekleur, worden opgevuld met speciaal 19-inch lichtmetaal. De Tucson N-Line komt beschikbaar in zeven kleuren waarvan er vijf te combineren zijn met een in het zwart uitgevoerd dak.

Hyundai Tucson N-Line

Hyundai Tucson

Innerlijk

Ook vanbinnen wordt de Tucson N-Line aangepakt. Zo omvat de standaarduitrusting onder meer met zwart suède en leer beklede sportstoelen met N-logo’s en rode stiksels. Die rode stiksels keren ook terug op de deurpanelen, de middenarmsteun en op het dashboard. Hyundai geeft de Tucson N-Line verder een sportstuur, uiteraard met N-logo. Metalen sportpedalen, speciale instaplijsten en een zwart hemeltje maken tevens deel uit van het N-Line-feestje. Andere verwennerij komt onder meer in de vorm van verwarmbare geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank.

De nieuwe N-Line-uitvoering valt te combineren met de 230 pk sterke hybride en 265 pk krachtige Plug-in hybride motorversies, maar is ook te krijgen in combinatie met de 150 pk sterke 1.6 T-GDI Mild Hybrid. Nederlandse prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop baar de marktintroductie.

ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ 5 VOOR HET EERST TE ZIEN13-01-2021

Hyundai heeft van modelnaam Ioniq een compleet elektrisch submerk gemaakt. De Ioniq 5 is de eerstgeborene van het merk, een auto waarvan nu de eerste teaserplaten zijn vrijgegeven.

De naam Ioniq kom je vanaf later dit jaar niet langer alleen achterop Hyundai’s model tegen dat met een hybride, plug-in hybride en elektrische aandrijflijn beschikbaar is. Submerk Ioniq doet namelijk zijn intrede, een merk waarmee Hyundai zich volledig richt op volledig elektrische auto’s. De Ioniq 5 is de eerstgeborene van het merk en het is die elektrische hatchback waar nu de eerste teaserplaten van zijn vrijgegeven.Hyundai 45 Concept

Hyundai 45 Concept (2019)about:blankhttps://acdn.adnxs.com/dmp/async_usersync.html

De Ioniq 5 is in feite de productieversie van de Hyundai 45 Concept die in september 2019 tijdens de IAA van Frankfurt debuteerde. Hyundai gaf eerder al aan dat de defintieve productieversie van die showauto sterk zou lijken op de uiteindelijke productieversie en daar lijkt geen woord aan gelogen. De nieuwkomer die op deze set teaserplaten is te zien, lijkt namelijk als twee druppels water op die concept-car, al zijn er toch kleine verschillen. De koplampen zijn niet van het ‘pixelige’ soort, de voorbumper is anders van vorm en de auto komt – uiteraard – over zijspiegels te beschikken, al zijn het exemplaren die gebruikmaken van cameraatjes. De Ioniq 5 staat op 20-inch lichtmetaal met een bijzonder en volgens zijn scheppers aerodynamisch ontwerp.Ioniq 5 teasers

Ioniq 5

De achterlichten zijn net als die van de 45 Concept uit kleine ledsegmenten opgebouwd en centraal op de bips lezen we trots modelnaam ‘Ioniq 5′. Opvallend is dat er toch Hyundai-logo’s op de auto zitten. Ioniq lijkt daarmee meer een modelfamilie te worden in stijl van de EQA-modellen van Mercedes-Benz en de i-versies van BMW.

Techniek

De Ioniq 5 komt op het nieuwe modulaire E-GMP-platform van Hyundai en Kia te staan, een basis die ook andere toekomstige EV’s van de merken van houvast gaat voorzien. De Ioniq 5, die later in ieder geval gezelschap krijgt van de IONIQ 6 en 7, is zo’n 4,65 meter lang en komt volgens eerder gelekte informatie in diverse varianten beschikbaar. Er zou onder meer een vierwielaangedreven variant zijn die de auto dankzij zijn 313 pk in zo’n 5,2 seconden aan een snelheid van 100 km/h helpt. Die variant zou 450 WLTP-kilometers persen uit een 58 kWh groot accupakket. Een 73 kWh-versie zou het zelfs tot 550 kilometer actieradius schoppen. Zeer behoorlijke cijfers, als ze op waarheid berusten. Daarnaast zou de Ioniq 5 in 5 minuten tot 100 kilometer actieradius kunnen snelladen.

In februari dit jaar beleeft de Hyundai Ioniq 5 zijn publieksdebuut.

HYUNDAI LAAT SPORTIEVE KONA ”N” UIT12-01-2021

Hyundais N-afdeling heeft honger. De N-line-up bestaat in Nederland al uit de i30 N en de i30 N Fastback en daar komt later dit jaar de i20 N bij. Daar blijft het niet bij, want ook de Hyundai Kona krijgt een sportieve N-variant. Hyundai meldt vandaag dat de onthulling van de Kona N niet lang meer op zich laat wachten.

Cross-overs zijn er inmiddels in nagenoeg elk segment en dat betekent dat er zich langzaamaan ook steeds meer sportieve hoogpotigen melden. Hoewel het aanbod afgetrainde cross-overs vooralsnog niet zo groot is, staat Hyundai te popelen het strijdveld te betreden met een sportieve variant van de Kona, de Kona N. Het merk geeft nu officieel vrij welke krachtbron er in de neus van de Kona N wordt gelepeld.

De Hyundai Kona N krijgt een 2,0-liter viercilinder met turbo als krachtcentrale, een benzinemotor die samenwerkt met een achttraps DCT-transmissie waar de N-divisie van Hyundai zich ook mee heeft bemoeid. Hoe krachtig de 2.0 is, houdt Hyundai nog even geheim. In de onlangs vernieuwde i30’s N is de 2.0 in de basis al goed voor 250 pk, al is er ook een maar liefst 280 pk sterke versie die in de Performance-versies van de i30 N wordt geleverd. Mocht de Kona N inderdaad 250 tot 280 pk krijgen, dan nestelt de auto zich prima tussen de 200 pk Puma ST en grotere 300 pk cross-overs van de Volkswagen Group als de Audi SQ2 en de Volkswagen T-Roc R. Sprintjes trekken met de Kona N belooft dankzij de aanwezigheid van Launch Control in elk geval een spektakelstuk te worden. Een handgeschakelde optie lijkt de Kona N, in tegenstelling tot de i30 N, niet te krijgen.Hyundai Kona N

V.l.n.r.: Hyundai i30 N, Hyundai Kona N, Hyundai i20N

Hyundai belooft binnen nu en enkele weken meer vrij te geven over de nieuwe Kona N. Blijft de Kona N straks de enige hoogpotige Hyundai waar een gulzige N-variant van bestaat? Welnee, naar verluidt krijgt namelijk ook de nieuwe Tucson een sportieve N-versie.