Autobedrijf Peter Janssen

Nieuws

februari 2021


ELEKTRISCHE HYNDAI IONIQ 5 GEPRESENTEERD23-02-2021

Dít is de Hyundai Ioniq 5, een compleet nieuw elektrisch model van Hyundai dat later dit jaar al in de Nederlandse showrooms staat. Het is een elektrische cross-over met retrodesign en veelbelovende specificaties.

Highlights

  • Eerste elektrische auto op E-GMP-platform
  • Eerste van elektrische Ioniq-lijn
  • Achter- of vierwielaandrijving
  • Tot 480 kilometer actieradius
  • Enorme wielbasis, ruim interieur
  • Deze zomer in Nederland
  • Speciale introductie-editie kost €58.995.

De in 2019 tijdens de IAA van Frankfurt gepresenteerde Hyundai 45 Concept heeft met deze  Hyundai Ioniq 5 eindelijk een daadwerkelijke productieversie als nakomeling. De Ioniq 5 is niet alleen de eerste volledig als elektrisch model ontwikkelde auto van de Koreanen, het is ook nog eens de eerste Hyundai van de nieuwe elektrische Ioniq-modelfamilie én de eerste auto van het concern die op het nieuwe speciaal voor EV’s bestemde modulaire E-GMP-platform staat. Een belangrijk model dus.Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Afmetingen en platform

We beginnen met de afmetingen van de Hyundai Ioniq 5. De auto laat zich namelijk niet heel eenvoudig plaatsen in het huidige modellengamma van de Koreaanse fabrikant. De Ioniq 5, die Hyundai ondanks zijn voorkomen als hatchback omschrijft als cross-over, is 4,64 meter lang en heeft een wielbasis van maar liefst 3 meter. Dat maakt hem niet alleen langer dan de i30 (4,34 meter), maar ook 14 centimeter langer groter dan de Tucson (4,5 meter). De wielbasis van 3 meter overtreft die van de grote Santa Fe, zelfs met 23 centimeter. Die enorme afstand tussen voor- en achteras is vergelijkbaar met die van een Mercedes-Benz E-klasse en belooft samen met de vlakke vloer van de Ioniq 5 een uiterst ruim model te maken. De bagageruimte heeft, ongeacht de gekozen uitvoering, een inhoud van 531 liter. Gooi je de achterbank plat, dan ontstaat een 1.591 liter tellende zee van ruimte. Ook onder de ‘motorkap’ is een kleine bagageruimte. Deze zogeheten frunk heeft bij de achterwielaangedreven Ioniq 5 een inhoud van 57 liter en is bij de vierwielaangedreven types 24 liter groot.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Techniek

Achterwielaangedreven? Jazeker. De Hyundai Ioniq 5 heeft in beginsel achterwielaandrijving, maar Hyundai biedt de Ioniq 5 ook met vierwielaandrijving aan. Zowel de achter- als vierwielaangedreven uitvoeringeb zijn verkrijgbaar met een 58 kWh en 72,6 kWh accupakket. De instapversie heeft het kleinste accupakket en een 170 pk en 350 Nm sterke elektromotor op de achteras. Die basisversie zoemt in 8,5 seconden al naar de 100 km/h. Wie het kleinste accupakket combineert met vierwielaandrijving, krijgt een 72 pk en 255 Nm sterke elektromotor op de vooras én een 88 pk en 350 Nm sterke unit op de achteras. Deze 235 pk en 605 Nm sterke versie schiet al in 6,1 seconden naar de 100 km/h.

Ga je voor het grotere 72,6 kWh accupakket, dan krijg je direct krachtigere elektromotoren. De achterwielaangedreven variant is in dit geval 218 pk en 350 Nm sterk, goed voor een 0-100-sprint van 7,4 tellen. De absolute topversie heeft een elektromotor van 91 pk en 255 Nm op de vooras en een 211 pk en 350 Nm krachtige unit achterin. Wie die 306 pk en 605 Nm krachtige variant op zijn staart trapt, heeft al in 5,2 seconden een snelheid van 100 km/h op de digitale klok. Hyundai belooft voor de Ioniq 5 een elektrische actieradius van tot 470-480 kilometer, maar houdt de cijfers van de andere types nog even onder de pet. Alle Ioniqs 5 hebben een topsnelheid van 185 km/h. Het basismodel legt zo’n 1.800 kilo in de schaal, het vierwielaangedreven topmodel weegt zo’n 2 ton. Afhankelijk van de gekozen versie kun je met de Hyundai Ioniq 5 tot 1.600 kilo trekken.

Informatie over de actieradius kan Hyundai vooralsnog helaas niet vrijgeven. Wel weten we dat de Ioniq 5 standaard als een gek kan laden. Hij kan overweg met 400V en 800V en is aan een 350 kW-lader in 18 minuten van 10 tot 80 procent volt te laden met stroom. Ook interessant: de Ioniq 5 kan via een V2L-aansluiting (Vehicle to Load) apparaten als laptops, maar ook andere auto’s opladen met een maximum laadvermogen van 3,6 kW. Hiervoor zit aan de buitenkant een aansluiting, maar ook bij de achterbank.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Design

Bij de lancering van de 45 Concept gaf Hyundai al aan dat de uiteindelijke productversie sterk zou lijken op het studiemodel. Die belofte wordt ingelost, de Ioniq 5 lijkt er namelijk als twee druppels water op. Natuurlijk zijn er verschillen. Zo zijn de koplampen van de Ioniq 5 niet van het ‘pixelige’ soort, al is de led-dagrijverlichting die om de ledpitten heen is geplaats uit segmentjes opgebouwd.

De achterlichten lijken sterker op die van de 45 Concept. Dat de Inoq 5 gewoon onder de merknaam Hyundai gevoerd wordt, blijkt ook uit het feit dat er centraal op het achterste een logo van het Koreaanse merk is te zien. Even leek het erop dat Hyundai van Ioniq daadwerkelijk een los merk wilde maken zoals Genesis dat bijvoorbeeld ook is. De op stokjes geplaatste camera’s die op de 45 Concept als zijspiegels fungeerden, maken op de Ioniq 5 plaats voor conventionele zijspiegels. De verzonken handgrepen overleven de overgang naar het productiestadium en ook de eigenwijze wielen en de wielkastranden en zilverkleurige inzetstukken op de flanken blijven behouden. Wel voegt Hyundai er een uit streepjes bestaand patroon aan toe. De wielen zelf hebben een diameter van 20 inch, de grootste exemplaren die Hyundai ooit onder een EV monteerde. De motorkap van de Ioniq 5 loopt door tot de wielkasten en dat beperkt het aantal zichtbare naden op de strak gelijnde EV tot een minimum.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Interieur

Living Space. Dat is de hip klinkende naam waarmee Hyundai het binnenste van de Ioniq 5 aanduidt. Meer hippe terminologie: Universal Island. Dat is de benaming voor de over een afstand van 14 centimeter verschuifbare middentunnel met een opbergvak waarvan zowel de inzittenden voor- als achterin gebruik kunnen maken. Volgens Hyundai kun je ermee eenvoudig aan ‘de andere kant’ uitstappen. Het dashboard zelf is relatief minimalistisch van opzet. Direct achter het stuur zit een 12,3 inch digitaal instrumentarium, dat optisch is samengesmolten met het eveneens 12,3-inch infotainmentscherm dat ernaast een plek krijgt. Onder het rechter scherm zit een klein plateau met daaronder een relatief eenvoudig en strak vormgegeven knoppeneiland. Meer visuele pret komt in de vorm van een uitgebreid Advanced Head-Up Display waarmee een groot deel van de voorruit min of meer wordt omgetoverd in een extra informatievoorziening. Aan de rechterkant van de stuurkolom zit een tweede keuzehendel waarmee je de Ioniq 5 in P, R, N en D kunt zetten.

Het binnenste wordt afgewerkt met wat de Koreanen omschrijven als ‘ecologisch vriendelijke’ materialen, denk aan kunststof van gerecyclede PET-flessen en wol. De stoelen zelf zijn elektrisch verstelbaar. De zittingen en rugleuning van de voorstoelen zijn zo’n dertig procent dunner dan conventionele exemplaren, wat de beschikbare ruimte voor de passagiers achterin ten goede moet komen. Vanuit de verschuifbare achterbank heb je onder meer de beschikking over usb-poorten en een inductielader. Het interieur is leverbaar in vier kleurstellingen en Hyundai biedt de Ioniq 5 onder meer aan met een groot glazen dak; ook een dak met zonnecellen is beschikbaar. Wie graag languit tot rust wil komen, kan de rugleuning van de voorstoelen nagenoeg volledig plat leggen.

Hyundai Ioniq 5

Hyundai Ioniq 5

Veiligheidssystemen

Hyundai stopt de Ioniq 5 tot de nok toe vol met passieve en actieve veiligheidssystemen. Zaken als Forward Collision-Avoidance Assist (FCA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) en Safe Exit Assist (SEA) zijn beschikbaar, evenals systemen als intelligente adaptieve cruisecontrol, automatisch grootlicht, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) en Remote Smart Parking Assist (RSPA). Daarnaast kan de Ioniq 5 dankzij Highway Driving Assist 2 op de snelweg semi-autonoom zijn gang gaan.

Beschikbaarheid

De eerste exemplaren van de Ioniq 5 worden al in de zomer van dit jaar geleverd. Nederland mag zich gelukkig prijzen. Ons land behoort samen met Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen tot de weinige landen waar een speciale introductieversie van de Ioniq 5 beschikbaar komt, de Project 45. Deze uit slechts 3.000 auto’s bestaande serie is de eerste reeks die beschikbaar komt. De prijs van de Hyundai Ioniq 5 Project 45 bedraagt €58.995. De uitrusting omvat onder meer de 20-inch wielen, een dak met zonnecellen en het uitgebreide head-updisplay. De prijzen en vanafprijs van de reguliere versies van de Hyundai Ioniq 5 volgen later.

Zoals gezegd is de Ioniq 5 de eerste, maar dus zeker niet de laatste Hyundai van de Ioniq-lijn. Het merk komt onder meer nog met de Ioniq 6 en Ioniq 7, achtereenvolgens een sportieve elektrische sedan en een grote elektrische SUV. Verwacht overigens niet dat alle Ioniq-modellen een sterk retrodesign krijgen. Hyundai bevestigt tegenover AutoWeek dat Ioniq staat voor innovatieve modellen, maar dat die niet per se gelardeerd hoeven te zijn met invloeden uit het verleden.

VERNIEUWDE HYUNDAI SANTA FE FORS GOEDKOPER01-02-2021

Hyundai heeft de Nederlandse prijzen vrijgegeven van de vorig jaar gefacelifte Santa Fe. Het model is een stuk goedkoper dan het in 2019 gepresenteerde origineel en dat houdt natuurlijk verband met de komst van hybride versies.

Hyundai stelde de huidige vierde generatie Santa Fein 2018 aan de wereld voor, al zou nog tot midden 2019 duren voordat de SUV op de Nederlandse prijslijst kwam te staan. Vorig jaar gebeurde er iets opmerkelijks. Het model kreeg zeer kort na zijn marktintroductie namelijk al een facelift aangemeten. De herziene Santa Fe is nu van Nederlandse prijzen voorzien. De vanafprijs zakt aanzienlijk. Tot op heden was je minstens 60 mille kwijt voor de grote broer van de Tucson. De aangescherpte Santa Fe wisselt vanaf nog geen 45 mille van eigenaar. Dat grote prijsverschil wordt veroorzaakt door de aandrijflijnen waarmee de gewijzigde Santa Fe leverbaar is. Waar het model tot voor kort namelijk alleen als minimaal 60 mille kostende diesel verkrijgbaar was, levert Hyundai de vernieuwde Santa Fe

slechts als Hybrid en Plug-in Hybrid. De altijd voorwielaangedreven Hybrid heeft als vijfzitter een vanafprijs van € 44.495. Dat bedrag betreft de i-Motion-uitvoering. De vierwielaangedreven Plug-in Hybrid staat vanaf € 51.495 in de Nederlandse orderboeken. Dat bedrag geldt voor de vijfzitsversie in Comfort Smart-trim. Zowel de  Hybrid als de Plug-in Hybrid is ook als zevenzitter te krijgen, al is deze uitvoering pas beschikbaar vanaf uitvoeringsniveau Comfort. Hyundai levert de Santa Fe niet alleen als i-Motion (Hybrid) en Comfort, maar ook als Comfort Smart, Comfort Smart Sky, Premium, Premium Sky en Premium Plus Sky.

Santa Fe Hybrid

De Santa Fe Hybrid heeft een 180 pk en 265 Nm sterke 1.6 T-GDI onder de motorkap die samen met een 60 pk en 265 Nm sterke elektromotor op de vooras een systeemvermogen van 230 pk en 230 Nm oplevert. Verder is er een 1,49 kWh accupakket aan boord. In 8,9 tellen sprint de 1.709 kilogram wegende Zuid-Koreaan naar de 100 km/h. Zijn topsnelheid ligt op 187 km/h. Net als de Plug-in Hybrid heeft de Hybrid een automaat met zes versnellingen.

Santa Fe Plug-in Hybrid

De Santa Fe Plug-in Hybrid heeft dezelfde 1.6 T-GDI als de Hybrid, maar de elektromotor is met zijn 90 pk en 304 Nm iets krachtiger. Het systeemvermogen bedraagt 265 pk en 350 Nm. Het accupakket heeft een capaciteit van 13,8 kWh, groot genoeg voor een elektrische actieradius van 56 kilometer.

Prijslijst

De vernieuwde Hyundai Santa Fe is vanaf de derde week van deze maand bij de dealers te vinden.

januari 2021


HYUNDAI PRESENTEERT SPORTIEF AANGEKLEDE TUCSON N-LINE27-01-2021

Hyundai voegt een sportief aangeklede N-Line-uitvoering aan het gamma van de Tucson toe. De sportief ogende N-Line geeft direct een aardige indicatie van wat we van een waarschijnlijk nog te volgen knalharde Tucson N kunnen verwachten! De Tucson N-Line staat vanaf de lente van dit jaar bij de Nederlandse dealers.

Hyundai’s N-label kennen we al van auto’s als de i30 N en de kakelversie i20 N.Voor wie het allemaal niet zo sportief hoeft, heeft Hyundai de N-Line-uitvoeringen bedacht, versies die het vooral van sportief ogende aankleding moeten hebben. Een echte Tucson N is er nog niet, maar de excentrieke SUV krijgt wel alvast een N-Line-variant.

Hyundai Tucson N-Line

Hyundai Tucson

Uiterlijk

De Tucson N-Line is met zijn sportief ogende bumperwerk rondom direct als N-Line te herkennen. De Tucson N-Line krijgt onder meer een N-Line-logo in zijn grille, maar onderscheidt zich ook met zijn koplampen met zwarte behuizing van de reguliere uitvoeringen. In de agressiever ogende voorbumper zijn grotere luchtopeningen aangebracht en in de aangepaste achterbumper zien we onder meer een zilverkleurige skidplate, een rode reflecterende rand, een diffuser én dubbele uitlaateindstukken.

Chroomkleurige afwerking moet de N-Line ontberen, in plaats daarvan krijgt de sportief aangeklede Tucson N-Line zwarte raamomlijsting en in het zwart uitgevoerde raamstijlen. Ook de zijspiegels zijn in deze Phantom Black gedoopte kleur uitgevoerd. Bovenaan de achterzijde monteert Hyundai een grotere achterspoiler. De wielkasten, met wielkastranden in carrosseriekleur, worden opgevuld met speciaal 19-inch lichtmetaal. De Tucson N-Line komt beschikbaar in zeven kleuren waarvan er vijf te combineren zijn met een in het zwart uitgevoerd dak.

Hyundai Tucson N-Line

Hyundai Tucson

Innerlijk

Ook vanbinnen wordt de Tucson N-Line aangepakt. Zo omvat de standaarduitrusting onder meer met zwart suède en leer beklede sportstoelen met N-logo’s en rode stiksels. Die rode stiksels keren ook terug op de deurpanelen, de middenarmsteun en op het dashboard. Hyundai geeft de Tucson N-Line verder een sportstuur, uiteraard met N-logo. Metalen sportpedalen, speciale instaplijsten en een zwart hemeltje maken tevens deel uit van het N-Line-feestje. Andere verwennerij komt onder meer in de vorm van verwarmbare geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank.

De nieuwe N-Line-uitvoering valt te combineren met de 230 pk sterke hybride en 265 pk krachtige Plug-in hybride motorversies, maar is ook te krijgen in combinatie met de 150 pk sterke 1.6 T-GDI Mild Hybrid. Nederlandse prijzen zijn er nog niet, die volgen in aanloop baar de marktintroductie.

ELEKTRISCHE HYUNDAI IONIQ 5 VOOR HET EERST TE ZIEN13-01-2021

Hyundai heeft van modelnaam Ioniq een compleet elektrisch submerk gemaakt. De Ioniq 5 is de eerstgeborene van het merk, een auto waarvan nu de eerste teaserplaten zijn vrijgegeven.

De naam Ioniq kom je vanaf later dit jaar niet langer alleen achterop Hyundai’s model tegen dat met een hybride, plug-in hybride en elektrische aandrijflijn beschikbaar is. Submerk Ioniq doet namelijk zijn intrede, een merk waarmee Hyundai zich volledig richt op volledig elektrische auto’s. De Ioniq 5 is de eerstgeborene van het merk en het is die elektrische hatchback waar nu de eerste teaserplaten van zijn vrijgegeven.Hyundai 45 Concept

Hyundai 45 Concept (2019)about:blankhttps://acdn.adnxs.com/dmp/async_usersync.html

De Ioniq 5 is in feite de productieversie van de Hyundai 45 Concept die in september 2019 tijdens de IAA van Frankfurt debuteerde. Hyundai gaf eerder al aan dat de defintieve productieversie van die showauto sterk zou lijken op de uiteindelijke productieversie en daar lijkt geen woord aan gelogen. De nieuwkomer die op deze set teaserplaten is te zien, lijkt namelijk als twee druppels water op die concept-car, al zijn er toch kleine verschillen. De koplampen zijn niet van het ‘pixelige’ soort, de voorbumper is anders van vorm en de auto komt – uiteraard – over zijspiegels te beschikken, al zijn het exemplaren die gebruikmaken van cameraatjes. De Ioniq 5 staat op 20-inch lichtmetaal met een bijzonder en volgens zijn scheppers aerodynamisch ontwerp.Ioniq 5 teasers

Ioniq 5

De achterlichten zijn net als die van de 45 Concept uit kleine ledsegmenten opgebouwd en centraal op de bips lezen we trots modelnaam ‘Ioniq 5′. Opvallend is dat er toch Hyundai-logo’s op de auto zitten. Ioniq lijkt daarmee meer een modelfamilie te worden in stijl van de EQA-modellen van Mercedes-Benz en de i-versies van BMW.

Techniek

De Ioniq 5 komt op het nieuwe modulaire E-GMP-platform van Hyundai en Kia te staan, een basis die ook andere toekomstige EV’s van de merken van houvast gaat voorzien. De Ioniq 5, die later in ieder geval gezelschap krijgt van de IONIQ 6 en 7, is zo’n 4,65 meter lang en komt volgens eerder gelekte informatie in diverse varianten beschikbaar. Er zou onder meer een vierwielaangedreven variant zijn die de auto dankzij zijn 313 pk in zo’n 5,2 seconden aan een snelheid van 100 km/h helpt. Die variant zou 450 WLTP-kilometers persen uit een 58 kWh groot accupakket. Een 73 kWh-versie zou het zelfs tot 550 kilometer actieradius schoppen. Zeer behoorlijke cijfers, als ze op waarheid berusten. Daarnaast zou de Ioniq 5 in 5 minuten tot 100 kilometer actieradius kunnen snelladen.

In februari dit jaar beleeft de Hyundai Ioniq 5 zijn publieksdebuut.

HYUNDAI LAAT SPORTIEVE KONA ”N” UIT12-01-2021

Hyundais N-afdeling heeft honger. De N-line-up bestaat in Nederland al uit de i30 N en de i30 N Fastback en daar komt later dit jaar de i20 N bij. Daar blijft het niet bij, want ook de Hyundai Kona krijgt een sportieve N-variant. Hyundai meldt vandaag dat de onthulling van de Kona N niet lang meer op zich laat wachten.

Cross-overs zijn er inmiddels in nagenoeg elk segment en dat betekent dat er zich langzaamaan ook steeds meer sportieve hoogpotigen melden. Hoewel het aanbod afgetrainde cross-overs vooralsnog niet zo groot is, staat Hyundai te popelen het strijdveld te betreden met een sportieve variant van de Kona, de Kona N. Het merk geeft nu officieel vrij welke krachtbron er in de neus van de Kona N wordt gelepeld.

De Hyundai Kona N krijgt een 2,0-liter viercilinder met turbo als krachtcentrale, een benzinemotor die samenwerkt met een achttraps DCT-transmissie waar de N-divisie van Hyundai zich ook mee heeft bemoeid. Hoe krachtig de 2.0 is, houdt Hyundai nog even geheim. In de onlangs vernieuwde i30’s N is de 2.0 in de basis al goed voor 250 pk, al is er ook een maar liefst 280 pk sterke versie die in de Performance-versies van de i30 N wordt geleverd. Mocht de Kona N inderdaad 250 tot 280 pk krijgen, dan nestelt de auto zich prima tussen de 200 pk Puma ST en grotere 300 pk cross-overs van de Volkswagen Group als de Audi SQ2 en de Volkswagen T-Roc R. Sprintjes trekken met de Kona N belooft dankzij de aanwezigheid van Launch Control in elk geval een spektakelstuk te worden. Een handgeschakelde optie lijkt de Kona N, in tegenstelling tot de i30 N, niet te krijgen.Hyundai Kona N

V.l.n.r.: Hyundai i30 N, Hyundai Kona N, Hyundai i20N

Hyundai belooft binnen nu en enkele weken meer vrij te geven over de nieuwe Kona N. Blijft de Kona N straks de enige hoogpotige Hyundai waar een gulzige N-variant van bestaat? Welnee, naar verluidt krijgt namelijk ook de nieuwe Tucson een sportieve N-versie.

december 2020


Hyundai maakt prijzen nieuwe Tucson bekend14-12-2020
  • Scherpe vanafprijs van € 34.995 voor Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V
  • Zeer rijke standaarduitrusting: ongeëvenaard in de klasse van compacte SUV’s
  • Toonaangevende connectiviteit en geavanceerde infotainmentfuncties

14 december 2020 – De prijzen van de nieuwe Hyundai Tucson zijn bekend. De ruime familie-SUV verschijnt vanaf medio januari 2021 in de showroom en zal verkrijgbaar zijn vanaf € 34.995. Dit is de Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V in i-Motion-uitvoering. De vanafprijzen van de Tucson 1.6 T-GDI Hybrid (i-Motion-uitvoering) en Tucson 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid (Comfort) zijn respectievelijk € 37.995 en € 43.995. Bekijk hier een compleet overzicht van alle prijzen.

Behalve met zijn revolutionaire design en scherpe prijzen valt de nieuwe Tucson ook op door zijn toonaangevende connectiviteitsfuncties, geavanceerde infotainmentfuncties en het meest uitgebreide veiligheidspakket in de klasse van de compacte SUV’s. Daarnaast is zijn zeer rijke standaarduitrusting ongeëvenaard. Zo is de instapversie i-Motion uitgerust met onder meer 17-inch lichtmetalen velgen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, cruise control met snelheidslimiet, Digitale Radio (DAB+), een volledig digitaal instrumentenpaneel (10,25 inch) en een achteruitrijcamera.

Comfort en topversie Premium

De Comfort-uitvoering voegt daar onder meer een 10,25-inch multimediascherm met navigatie, Hyundai Bluelink met smartphone-app, LIVE Services, centrale deurvergrendeling met keyless entry en startknop, volledige LED-verlichting aan de voorzijde, privacy glas en verwarmbare voorstoelen aan toe. De topversie Premium is voorzien van 19-inch lichtmetalen velgen, lederlook stoelbekleding, verwarmbare stoelen, Blind-spot View Monitor (BVM), Remote Smart Parking Assist (RSPA, niet op MHEV) en elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming en ventilatie. Bekijk hier een compleet overzicht van alle uitvoeringsdetails.

Connectiviteit en technologie

De volledig digitale cockpit van de nieuwe Tucson bestaat uit een 10,25-inch instrumentencluster en een 10,25-inch Multimediascherm met navigatie. Beide schermen zijn volledig te personaliseren. Het kleurenthema van de digitale cockpit verandert bijvoorbeeld afhankelijk van de gekozen rijstand. Hyundai biedt met het infotainmentsysteem tevens de nieuwste Bluelink Connected Car-diensten, zoals Connected Routing, Last Mile Navigation, live parkeerinformatie en een nieuwe functie voor gebruikersprofielen. Klanten kunnen hun voertuig lokaliseren, op afstand ver-/ontgrendelen en informatie over het brandstofpeil bekijken via de Bluelink-app.

Zeer indrukwekkend is de grille met zijn futuristische ‘Parametric Hidden Lights’. De nieuwe Tucson is het eerste Hyundai-model in Europa dat is uitgerust Hidden Lighting-technologie. Wanneer de verlichting is uitgeschakeld, lijkt de grille te zijn voorzien van donkere, geometrische patronen, zonder zichtbaar verschil met de geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Ook de achterlichtunits van de nieuwe Hyundai Tucson zijn voorzien van Hidden Lighting. Die verschijnen als driehoekige delen aan weerszijden van de achterlichtunits en strekken zich horizontaal uit.

Geëlektrificeerde aandrijflijnen

De zogenoemde ‘power-of-choice’-benadering voor de nieuwe Tucson houdt in dat de koper de aandrijflijn kiest die het best past bij zijn of haar levensstijl. Hyundai biedt voor de nieuwe Tucson het meest uitgebreide geëlektrificeerde motorengamma aan in zijn klasse, met keuze uit de 48V mild hybrid-technologie een hybride- en plug-in hybride-versie.

De hybride-versie van de Tucson heeft een nieuwe 1,6-liter T-GDI Smartstream benzinemotor, een 44,2 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij en een zestrapsautomaat. Met een systeemvermogen van 169 kW (230 pk) is dit de op-een-na sterkste aandrijflijn in het gamma.

De 1,6-liter T-GDi Smartstream-motor in de Hyundai Tucson Plug-in Hybrid krijgt assistentie van een 66,9 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 304 Nm, gevoed door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Samen leveren de krachtbronnen een vermogen van 194,5 (265 pk) en 350 Nm aan maximumkoppel. Deze aandrijflijn biedt een elektrische actieradius tot aan 56 km (WLTP, voorlopige waarde*) – een van de grootste in dit segment. De automatische transmissie (6AT) en de standaard vierwielaandrijving garanderen een soepele vermogensafgifte en sublieme tractie.

Hyundai levert ook een aandrijflijn met 48-volt mild hybrid-technologie. Dit is een 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor met 110 kW (150 pk) vermogen en voorwielaandrijving in combinatie met een Intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT) of een zeventrapsautomaat (7DCT).

Nog meer interieurruimte

Hyundai bouwt de geheel nieuwe Tucson op een eveneens geheel nieuw platform. Dit heeft niet alleen geresulteerd in dynamischere proporties, maar ook in een veel ruimer interieur. De Tucson is ten opzichte van de vorige generatie 20 millimeter langer, 15 millimeter breder en de wielbasis is met 10 millimeter toegenomen. Daardoor is de SUV ruimer dan ooit tevoren.

Passagiers achterin genieten van 26 millimeter extra beenruimte. Dit is bereikt door een slimme plaatsing van technische aandrijfcomponenten, zoals een batterij onder de achterbank. Afhankelijk van de motorisering is de bagageruimte vergroot met 45 tot 103 liter inhoud. De bagageruimte meet nu 616 of 1.795 liter inhoud met neergeklapte achterbankleuning voor de hybride versie.

Afmetingen:

  • Lengte: 4.500 mm (+20 mm)
  • Breedte: 1.865 mm (+15 mm)
  • Hoogte: 1.650 mm (+5 mm)
  • Wielbasis: 2.680 mm (+10 mm)
  • Overhang vóór: 895 mm
  • Overhang achter: 925 mm
  • Beenruimte achterin: 996 mm (+26 mm)

Bagageruimte:

Minimale (achterbank rechtop) en maximale bagageruimte-inhoud (achterbank neergeklapt):

  • Benzine 48V: 577-1.756 liter
  • Hybride: 616-1.795 liter
  • Plug-in Hybride: 558-1.737 liter

Veiligheidsvoorzieningen

De nieuwe Tucson is een van de veiligste auto’s in zijn klasse, met een uitgebreide reeks bestuurdersassistentiesystemen en veiligheidsvoorzieningen. Zoals Remote Smart Parking Assist (RSPA), waarmee de auto zelfstandig kan parkeren in moeilijke bereikbare parkeerplekken. Highway Driving Assist (HDA, alleen in combinatie met automaat) houdt de auto binnen de lijnen van de rijstrook en past indien nodig de snelheid aan de maximaal toegestane snelheid en op naderende bochten op basis van data in het navigatiesysteem aan.

Negen exterieurkleuren

Hyundai levert de nieuwe Tucson in negen opvallende exterieurkleuren, waaronder drie volledig nieuwe tinten: Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal Blue. Elke exterieurkleur is leverbaar in combinatie met een dak in de contrasterende kleur Phantom Black of Dark Knight.

Marktintroductie

De nieuwe Hyundai Tucson staat vanaf medio januari 2021 in de Nederlandse Hyundai-showrooms. Hyundai trapt af met de benzineversie met 48-volt mild hybrid-technologie en de hybride-versie gevolgd door de Tucson Plug-in Hybride en later in 2021 een bijzonder sportieve N Line-uitvoering.

* Definitieve homologatiecijfers bekend bij start verkoop.

IONIQ 5 LAAT NIET LANG MEER OP ZICH WACHTEN11-12-2020

Ioniq, het elektrische submerk van Hyundai, komt binnenkort met haar eerste model. De aankondiging van vandaag is helder: de Ioniq 5 mogen we begin 2021 verwachten.

Nog heel even geduld en dan komt Ioniq met haar eerstgeborene, de 5. Die verschijnt ‘vroeg in 2021’, zo maakt moedermerk Hyundai bekend. De Ioniq 5 is de auto waarvan we in 2019 in de vorm van de Hyundai 45 Concept de eerste vooruitblik kregen. De productieversie krijgt dus het logo van het submerk op zijn neus gedrukt. Niet verwonderlijk ook als je kijkt naar hoe de Ioniq 5 er grofweg uit gaat zien, want daar is geen Hyundai meer in te bekennen. Een prototype van de 5 bevestigde dat we er met onze illustraties afgelopen voorjaar behoorlijk dichtbij zaten. De Ioniq 5 belooft een hatchback met cross-over-achtige proporties te worden. Vergelijk het een beetje met het formaat van de Nissan Leaf

De strak gelijnde EV is als eerste Ioniq een heuse pionier voor de Hyundai Motor Group en om die reden is-ie dan ook geïnspireerd op de Hyundai Pony Coupé Concept uit 1974. Dat was immers ook een pionier voor het Zuid-Koreaanse bedrijf. De 5 is behalve qua naamgeving ook op technisch vlak een pionier: het is het eerste model dat op de splinternieuwe E-GMP-basis staat. Een modulair platform, bestemd voor een hele reeks elektrische auto’s van zowel Ioniq als Hyundai, Kia en Genesis. Maar liefst 23 modellen verschijnen in de komende vijf jaar op dat platform. Reken erop dat Ioniqs  zeer speciaal vormgegeven EV’s worden, terwijl Hyundai onder de eigen merknaam de basis inzet voor conventioneler ogende elektrische auto’s.

Specificaties

Ioniq weet tot op heden goed onder de pet te houden welke prestaties we van de 5 mogen verwachten. Gezien zijn plaatsing in de markt, is het niet gek om op een actieradius van 500 km te rekenen. De basis is geschikt voor vier- en achterwielaandrijving, naar verwachting is dat laatste het geval bij de 5. Hyundai spreekt bij E-GMP over vermogens vanaf 100 tot 275 pk (één motor) tot wel 600 pk (meerdere motoren), dus dat is nog redelijk breed. Een instapversie met om en nabij de 200 pk lijkt reëel voor de Ioniq 5, maar dat is nog een beetje nattevingerwerk.

Overigens wordt er gebruikgemaakt van 800 volt-technologie voor de energiehuishouding waarbij (heel) snel laden mogelijk is. Er gaan geruchten dat je in minder dan 20 minuten klaar kunt zijn met het tot 80 procent volladen van het accupakket. Reken op een iets forsere prijs dan zijn ‘concurrent’ uit eigen huis, de Hyundai Kona, dus ergens onderin de € 40.000 als instapprijs. Nog een paar maandjes, dan weten we het allemaal zeker.

HYUNDAI TUCSON PLUG-IN HYBRID: RUIM 50 KILOMETER ELEKTRISCH08-12-2020

Hyundai heeft de plug-in hybride versie van de nieuwe Tucson in de schijnwerpers gezet. Die komt op één acculading 50 kilometer ver. In het voorjaar van volgend jaar staat de Hyundai Tucson Plug-in Hybrid bij de Nederlandse dealers.

Highlights

  • Meer dan 50 kilometer elektrisch
  • 265 pk plug-in hybride
  • vierwielaangedreven
  • vanaf voorjaar 2021 in Nederland

Hyundai stelde de vierde generatie Tucson in september aan de wereld voor en wierp gelijktijdig een licht op een deel van de aandrijflijnen waarmee de SUV leverbaar wordt. De nieuwe Hyundai Tucson krijgt een mild-hybride motorversie, een reguliere hybride én een plug-in hybride aandrijflijn. Van die laatste waren nog geen technische specificaties bekend. Tot nu.

Plug-in hybride

De Hyundai Tucson Plug-in Hybrid heeft een 1.6 T-GDI onder de kap, een geblazen viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 90 pk elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 265 pk en 350 Nm. Deze krachten worden via een automaat met zes versnellingen over alle vier de wielen verdeeld. De elektromotor put zijn levenslust uit een 13,8 kWh accupakket dat onder de laadvloer van de bagageruimte zit. De Tucson Plug-in Hybrid moet daarmee ‘meer dan 50 kilometer’ elektrisch kunnen rijden. De elektrische actieradius is overigens nog een schatting. De Tucson-met-stekker heeft een 7,2 kW-boordlader. Uiteraard slokt het accupakket wat bagageruimte op. Waar de mild-hybride  577-1.756 liter en de Hybrid 616-1.795 liter meezeulen, nestelt de Plug-in Hybrid zich met 558-1.737 daar precies tussen. De Tucson Plug-in Hybrid is optioneel uit te rusten met een adaptief onderstel dat Hyundai Electronically Controlled Suspension (ECS) heeft gedoopt.

Hyundai Tucson
.

Altijd geëlektrificeerd

De nieuwe Hyundai Tucson is altijd geëlektrificeerd. De basisversie die in Nederland te koop is heeft een mild-hybride 150 pk 1.6 T-GDI als krachtcentrale. Die benzinemotor is vooralsnog altijd gekoppeld aan een iMT-handbak die zich van de motor ontkoppelt zodra je het gaspedaal loslaat. Een stap boven die instapper staat de Tucson Hybrid met 230 pk. Deze in beginsel voorwielaangedreven uitvoering heeft een 60 pk sterke elektromotor en een 1,49 kWh accupakket. Net als in de Tucson Plug-in Hybrid is de transmissie een zestraps automaat. Desgewenst is hij ook met vierwielaandrijving te bestellen.

Prijzen van de Hyundai Tucson zijn nog niet bekend.

HYUNDAI BELICHT MODULAIRE-GMP-PLATFORM02-12-2020

In het voorjaar komt de Hyundai Group met de eerste compleet nieuw ontwikkelde elektrische auto. Het is de eerste van een serie van 23 volledig elektrische modellen die Hyundai, Kia en Genesis de komende vijf jaar lanceren. Ze reiken van het C-segment tot dikke reisauto’s tot vijf meter lang en zeer snelle sportwagens. Daar hoort ook een nieuw modulair elektrisch platform bij: E-GMP

Het zogenaamde E-GMP platform krijgt 800 volt accutechniek, kan extreem snel ‘hyper’ laden – 400 en 800 volt – en er is een keuze uit achterwiel- en vierwielaandrijving. Bij die laatste kan de extra voorwielaandrijving zichzelf onder lage belasting loskoppelen, om onnodig stroomverbruik te voorkomen.

Dat zal van pas komen bij het supersportwagenmodel dat R&D-topman Albert Biermann maar meteen aankondigde. Als voormalig autosportman doet die nieuwe elektrische sportwagen hem  zichtbaar het meeste plezier tijdens de persconferentie. “Tot 600 pk, nul naar honderd in 3,5 seconden en een top van 260 kilometer per uur. Zonder schakelen …”

Ioniq 5

De productieprimeur is over een maand of vier voor de Ioniq 5: het is de eerste specifiek voor elektrisch rijden ontwikkelde Hyundai. Ioniq is in dit geval overigens de merknaam voor een drietal modellen. De Ioniq 5 is in feite de productieversie van de Hyundai 45 Concept. De Ioniq 6 en 7 volgen. Daarnaast komen er als gezegd nog zeker twintig andere modellen van de Hyundai Group-merken. Overigens blijven de huidige populaire modellen op basis van een aangepast verbrandingsmotor-platform vooralsnog leverbaar. De Ioniq 6 wordt de productieversie van de Hyundai Prophecy Concept.

Hyundai 45 blik to the future render tekening vooruitblik

Bij de virtuele presentatie en  -interviews met de specialisten in de R&D-afdeling Namyang valt meteen op dat Hyundai weliswaar ongeveer de koers volgt van Volkswagens MEB-platform, maar nog een stap verder gaat. Het ‘surfboard’ tussen de opvallend grote wielen is verbluffend ‘plat’ gehouden. Het accupakket meet in de hoogte niet meer dan dertien centimeter. De E-GMP basis krijgt bovendien aan de achterzijde een geavanceerde multilink-achterwielophanging.

Ook de aandrijftechniek zelf is extreem compact en wordt met een soort verdwijntruc grotendeels tussen de wielen samengebouwd met de as en lagers. Dat is mogelijk dankzij een zeer hoogtoerige – 20 duizend toeren – elektrische motor met oliekoeling en een nieuw type rotor.  Vrijwel alle bijbehorende techniek voor de aandrijving is aan de unit gebouwd. Vermogen? Van zo’n 100 pk tot zo’n 275 pk.

Efficiënt in twee richtingen

Een hightech omvormer en nieuwe regeltechniek vergroot de actieradius volgens Biermann alleen al met vijf procent. Doorontwikkelde lithiumion-accutechnologie in de modules is nog eens goed voor een tien procent grotere energiedichtheid. Met het krachtigste pakket belooft Hyundai een WLTP-range tot 500 kilometer.

Hyundai gaat nog eens stapje verder met de implementatie van ‘bi-directionele’ elektrisch techniek. Als je wilt kan de auto 3,5 kW leveren aan je huis, de kampeerplek of pakweg een gestrande auto. Die kan na een uurtje ‘buddy’ laden weer tien tot vijftien kilometer rijden, claimt Biermann. Het systeem heet Integrated Charging Control.

november 2020


HYUNDAI KOMT MET NIEUWE CROSS-OVER IN CAPTUR-SEGMENT28-11-2020

Cross-overs en SUV’s, je kunt er als automerk niet genoeg van in je showroom hebben staan. Hyundai kondigt de komst van een nieuwe cross-over aan: de Bayon.

Hyundai meldt dat het een nieuwe SUV in zijn ontwikkelingskamers heeft staan. Het hoogpotige model krijgt direct een naam opgeplakt: Bayon. De Koreaan is vernoemd naar de in het zuidwesten van Frankrijk gelegen gelijknamige stad. Waarom?  De Bayon is volgens Hyundai ‘in de eerste plaats een Europese auto.’

Dat klinkt allemaal heel leuk, maar wat wordt de Bayon? Het wordt een nieuwe cross-over voor in het B-segment, die een plekje krijgt onder de Kona. Dat maakt de Bayon straks in Europa de kleinste cross-over van Hyundai. Het is overigens niet ondenkbaar dat Hyundai een voor de Europese markt zowel optisch als technisch aangepaste versie van de in de Verenigde Staten geleverde Venue naar ons werelddeel haalt. Die Venue is met zijn lengte van 4 meter zo’n 20 centimeter kleiner dan de Kona. Een andere compacte cross-over die Hyundai buiten de Nederlandse grenzen verkoopt, is de ook wel Creta geheten ix25. Dat model is met zijn 4,3 meter lengte een minder voor de hand liggende kandidaat. Natuurlijk is het ook mogelijk dat Hyundai een compleet nieuw model voor Europa klaarstoomt.

Binnenkort krijgen we meer te horen. In de eerste helft van volgend jaar moet de Bayon al bij de Nederlandse dealers staan.